Milý Theo!
Připojuji malou skizzu prodeje polévek v lidové kuchyni. Polévka se
prodává ve velkém vestibulu, kam světlo shora dopadá dveřmi po pravé
straně.
Pokusil jsem se v atelieru o rekonstrukci této scény. Do pozadí jsem
postavil bílou španělskou stěnu a na ni jsem nakreslil okno ve
skutečných proporcích i velikostí, potom jsem uzavřel spodní polovinu
zadního a prostředního okna, takže se mi podařilo dostat přesně takové
osvětlení, jako v onom prostoru. Chápeš tedy, že i postavy, které tam
teď nechávám pózovat, budou zase zrovna takové jako v lidové kuchyni.
Na této skizze vidíš uspořádání v atelieru - plochy, na které musím
kreslit, jsem orámoval. Teď si mohu ovšem podle libosti dlouho, často a
přesně vyhledávat posice postav, přitom se však celkem přece vždycky
věrně držet toho, co jsem viděl. Rád bych se o to pokusil zas jednou v
akvarelu a opravdu bych si s tím dal někdy práci, abych to v
akvarelování přivedl dál. Zdá se mi, že se teď budou v atelieru postavy
malovat lépe. Před změnou - letos v létě jsem se totiž o to jednou
pokusil - se stávalo, že postavy nabývaly studené neutrální barvy, takže
jsem necítil valné chuti k malování.
Rovněž se ztrácela malebnost, jakmile přišly do silného světla.
Víš, co teď budu ještě velmi nutně potřebovat - několik kusů hnědé,
šedé atd. látky, abych si mohl zřídit vhodně zbarvené pozadí.
Ve zmíněném případě je stěna bílá s šedě natřeným deštěním a podlaha je tmavší.
Čím víc se obírám touto věcí, tím správněji si vybavuji ráz toho
místa. Už mám k tomu několik věcí, také už rozličné originální kusy
oděvu. Včera jsem si na př. koupil zvlášť malebně záplatovanou halenu z
hrubého plátna. Neustále pátrám po takových věcech, vždyť když se člověk
trochu o to stará, má pak mnohem větší radost ze svých modelů, než když
všechno ponechává náhodě.
K atelieru cítím lásku jako kapitán ke své lodi.
Jsem přesvědčen, že mi to už poslouží; ale portmonka mi vždycky
nedovoluje, co bych chtěl. A přece co si člověk koupí, je na delší dobu a
nyní mám příležitost, jaká se mi snad později už nenaskytne.
Změna atelieru mi způsobuje ještě nepřímo víc výloh nežli přímo,
neboť ho nepovažuji za hotový, dokud ještě nemám různé věci, které
potřebuji k praktickému zařízení.
Se svou pacientkou budeš mít mnoho vydání - nuže, proto nemusím lenošit, nemůžeš-li mi okamžitě posílat víc než obvykle.
Ostatně jsi mi teprve nedávno poslal mimořádný příspěvek - zdůrazňuji
tedy, že jakž takž slušně vystačím. Ale mám v sobě žár něco uskutečnit,
a dostat se o kus dál. K tomu přistupuje ještě zvláštní pobídka, že
totiž Rappard se též vložil do práce s veškerou silou, víc než dříve, a
že chci s ním držet krok, poněvadž se spolu něčeho doděláme a spíše něco
uskutečníme.
Maloval mnohem víc než já a kreslil déle, přesto však jsme asi na
stejné výši. Přenechávám mu malování, ale v kreslení nechci za ním
zůstat pozadu. Přál jsem si, abychom setrvali při jednom směru, že
bychom tedy kreslili lidové postavy, scény ve veřejné kuchyni, ve
špitále atd.; slíbil mi, že ke mně teď někdy přijede, rád bych se s ním
nějak dohodl o vytvoření serie kreseb lidových typů, které bychom též
litografovali, až by byly dost dobré - nikoli dříve. Tohle a vlastně
ještě spousta jiných věcí mě velmi pobádá rázně pokračovat v práci.
Ať mi můžeš něco poslat anebo ať se Ti to nyní nehodí, v každém případě se odvažuji Ti slíbit v krátké době lepší kresby.
Neboť už změna atelieru, pokud je teď hotová, mě nutí pustit se do jiných věcí.
V práci by se mi však vyskytlo méně překážek, kdybys mi nyní mohl
poslat nějaký mimořádný příspěvek. Jinak se budu muset, tuším, v mnohém
omezit - neboť potřebuji materiál ke kreslení, obstarávat si modely a
ještě něco pozměnit.
Říkám-li "lepší kresby", pak je třeba tomu rozumět relativně. Mezi
studiemi hlav, které ještě mám - muži z chudobince atd. - je několik,
které zrovna neudělám lépe, poněvadž je v nich holá skutečnost; a i když
s nimi nejsem ještě spokojen, přece se neodvažuji tvrdit, že zítra nebo
pozítří je budu moci udělat mnohem lépe.
Lepšími kresbami míním také něco jiného, že totiž je jinak pojmu a
také se pokusím vnést do nich více šerosvitu, jehož měly málo mé studie z
letošní zimy, anebo ho neměly vůbec. A v každém případě mohu Ti nyní
slíbit toto: zítra budu mít plný dům lidí, totiž bude tu matka mé ženy s
její nejmladší sestřičkou a sousedův chlapec, a tyto osoby budou mi s
mými spolubydlícími stát modelem ke kresbě, jejíž první skizza je toto
zde.
Také Rappard pracuje silně s modely. A zdá se mi, že není lepšího
způsobu. Zvlášť když člověk zůstává modelu věrný, čím dál tím víc v něm
vidí.
Tento dopis doplňuje tedy mé psaní z včerejška potud, jak sám můžeš
pozorovat, že jsem pojal plán na nový akvarel toho druhu, jehož skizzu
Ti posílám, a že zítra dostanu k němu modely. Doufám, že tento akvarel
bude dokonalejší nežli to, co Ti posílám. Podaří se mi to??? Předem to
nevím. Pouštím se do toho, ačkoli mi schází ještě mnoho věcí. Ale nyní
mám něco, co jsem dříve neměl, a to je krásnější světlo. A to má pro mne
větší cenu, nežli bůhvíkolik barev. Můžeš-li ještě přidat barvy, učiň
to, ale už jsem jich od Tebe dostal tolik, a do nynějška jsem po mnohé
stránce tak málo spokojen s výsledkem, že se Tě téměř neodvažuji o ně
poprosit. Pořád mám tedy naději, že tak jako v algebře produktem dvou
záporů je klad, i výsledkem neúspěchů mohou být úspěchy. Sbohem, co se
týče Tvé pacientky či spíš rekonvalescentky, přeji ti to nejlepší.
Zcela Tvůj Vincent.
"K atelieru cítím lásku jako kapitán ke své lodi."
OdpovědětVymazatProč ne, asi je to hezký pocit. To mě vede k myšlence, že podobným místem pro mě může být pianino s dřevěnou židlí v kuchyni, i když teď se poslední dobou ke hraní častěji nedostávám. Vlastně je to jediný svět, který je opravdu můj, kdy pomocí kláves si mohu vytvořit iluzi nekonečného moře (tónů), prsty jsou vesly, a kormidlem to, co mám uloženo v sobě, ve své hlavě. S tím, co člověk umí, může se vydat kamkoliv.
:-)
Nu, a tohle Vincentovo přirovnání, to je fantasticky pozitivní, i když: "Pořád mám tedy naději, že tak jako v algebře produktem dvou záporů je klad, i výsledkem neúspěchů mohou být úspěchy."
Ano, dá se snad tak uvažovat, za předpokladu porozumění dané (neúspěšné) situaci a jejího aktivního řešení.