sobota 25. června 2016

Vincent van Gogh, Dopisy (62, 63)


Srpen 1878

Milý Theo!
Do otcova dopisu vkládám několik řádek. - Také já se zase nemohu dočkat, až opět přijde od Tebe dopis. Upřímně doufám, že se tam máš dobře, pokud je to možné, a že mnoho vidíš a slyšíš, z čeho člověk může něco mít. Právě dostávám od faráře Pietersena dopisnici, asi v polovině srpna musím do Bruselu.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Dnes jsem udělal perem, inkoustem a tužkou kresbu podle "Nedělního večera" Emila Bretona. Jak je přece krásná tato jeho práce; udělal letos něco zvláštního nebo vidíš od něho mnoho věcí? Můžeš pochopit, že jsem nemálo zvědav, jak to bude v Bruselu; kéž by tam byla práce úspěšná a požehnaná! Pole jsou tu teď tak krásná, sváží se obilí, uzrávají brambory a jejich nať začíná schnout; pohanka v květu je nádnerně bílá.
Teď tu, hochu, sedím při světle malé lucerny, abych psal, a svíčky valem ubývá. Sbohem, měj se dobře, a můžeš-li, napiš mi pár řádků a něco o malířích, a uslyšíš-li něco zajímavého o to či onom, nejraději však o vlastních dojmech. Dobrou noc, přijmi v duchu upřímný stisk ruky a buď ujištěn, že jsem stále Tvůj Tě milující bratr
Vincent.



Etten, 15. srpna 1878

Milý Theo!
K otcovu dopisu připojuji pár řádek, abych Ti popřál dobré jitro. Venku prší a to je v těchto dnech pořád a přitom je bouřka. Dopsal jsem faráři de Jongovi, že jsem připraven okamžitě přijet do Bruselu, jestliže mě tam volá práce a povinnost, že však není naléhavých důvodů, pro něž by bylo žádoucí, abych tam hned teď přijel, a že bych se tu rád ještě týden zdržel kvůli svatbě A.; potom že se přestěhuji v neděli 25. srpna.
Jsem také velmi zvědav, zda tam potom bude výstava ještě otevřená; rád bych ji uviděl. Nemohu se dočkat od Tebe řádky a doufám, že Ti podrobně napíši, až budu v Bruselu, také o výstavě, kdyby ještě nebyla uzavřena.
Pozdravuj ode mne Braata a Loeka, uvidíš-li je. Sbohem, měj se co možná dobře. Nemine dne bez zmínky o Tobě. Napiš mi zase brzy a přijmi v duchu upřímný stisk ruky
od svého milujícího Tě bratra Vincenta.



Žádné komentáře:

Okomentovat