V neděli v poledne.
Milý Theo!
Tvůj dopis s přiloženou částkou mě velmi potěšil, ostatně Ti to
nemusím ani říkat, přichází mi to velmi vhod a je to pro mne velmi
vydatná pomoc.
Máme tu teď podzimní počasí, deštivé a chladné, ale plné nálady, jež
je znamenitě vhodné zvlášť pro postavy, které se výrazně odrážejí od
rozmoklých ulic a cest, na nichž se zrcadlí obloha.
Mauve to vždycky maluje zvlášť pěkně. Občas jsem mohl ještě trochu
pracovat na velkém akvarelu se skupinou lidí před loterní kanceláří a
taktéž opět začít nový z pobřeží.
Tady máš jeho komposici. Je pravda, člověk má čas od času období, kdy
je vůči věcem v přírodě otupělý nebo kdy se zdá, že už nám příroda nic
neříká; naprosto souhlasím, co o tom píšeš. Mívám to také často, a pak
mi ovšem někdy pomáhá, chopím-li se něčeho nového. Jsem-li otupělý vůči
krajině a světelným efektům, pustím se do figur, a naopak. Někdy nelze
proti tomu nic dělat, nežli vyčkávat, až to pomine, ale leckdy se mi
poštěstí překonat lhostejnost změnou v motivech, na něž jsem upřel
pozornost. Zatím mě čím dál tím víc poutají figury. Vzpomínám si, že
dříve jsem míval období, kdy jsem měl velmi silný cit pro krajinu a kdy
jsem byl mnohem víc zaujat malbou a kresbou, v níž byl dobře vyjádřen
světelný efekt nebo krajinná nálada, nežli postavami. Figuralisté mi
dokonce všeobecně vlévali jakousi chladnou úctu, nepocítil jsem k nim
však vřelou sympatii.
Pamatuji si velmi dobře, že jsem byl tehdy mocně uchvácen Daumierovou
kresbou, představující starce pod kaštany na Champs Elysées (ilustrace k
Balzacovi), ačkoli to nebyla zvlášť významná kresba; ale vím dobře, že
tehdy mě zvlášť zaujala jakási síla a mužnost v Daumierově pojetí, takže
jsem si myslel: přece musí být dobré takto cítit a myslet, a mnoho věcí
přehlížet nebo minout, aby ses nakonec soustředil na něco, co je hodno
zamyšlení a co se v člověku hlouběji dotýká lidských stránek nežli louky
a oblaka. A proto mě ještě pořád vábí postavy anglických kreslířů právě
tak jako anglických spisovatelů, a to pro svou střízlivost jako zrána o
modrém pondělku a pro úmyslnou prostotu, pro jejich prózu a analysu,
pro ty solidní a důkladné věci, které jsou člověku oporou ve dnech, kdy
se cítí zemdlen.
Něco podobného je s francouzskými spisovateli, s Balzacem a rovněž se
Zolou. Ještě neznám knížky od Murgera, o němž se zmiňuješ, ale doufám,
že je poznám.
Psal jsem Ti už, že jsem četl Daudetovy "Le rois en exil"?* (*Králové
ve vyhnanství.) To je opravdu pěkné. Velmi mne lákají tituly těch
knih, m.j. "La bohéme". Kde jsou ty časy bohémy z dob Gavarniho! Zdá se
mi, že v té době bylo přece cosi srdečnějšího, radostnějšího a živějšího
nežli nyní. Ale nevím to - a v přítomné době je jistě též mnoho
dobrého, mohlo by však být víc než tomu je, kdyby bylo více družnosti.
V tomto okamžiku vidím z okna atelieru nádhernou náladu. Město s
věžemi, střechami a kouřícími komíny se rýsuje proti zářícímu obzoru
jako tmavá ponurá silueta. Tato záře je však jen široký pruh, nad nímž
visí těžké bouřkové mraky, vespod hustší, nahoře podzimním větrem
roztrhané ve velké honící se chumáče a kupy. Pruh světla však dovoluje,
že se místy v ponuré mase města zatřpytí mokré střechy (na kresbě bych
je zdůraznil tahem krycí barvy) a způsobuje, že ačkoli masa má jednotný
tón, přece lze vidět rozdíl mezi červenými prejzy a břidlicí.
Schenkweg běží mokrem popředí jako lesklý pruh, topoly mají žluté
listí, okraje příkopů a louky jsou hluboce zelené, postavičky jsou
černé.
Kreslil bych to, nebo lépe, pokusil bych se to nakreslit, kdybych se
nebyl celé dopoledne mořil s postavami nosičů rašeliny, kteří mi přece
ještě příliš vězí v hlavě, než aby už tu bylo místo pro něco nového, a
kteří tam též musí zůstat.
Velmi často se mi přece po Tobě stýská a mnoho na Tebe myslím.
Považuji za správný názor, co mi píšeš o charakteru několika pařížských
umělců, kteří žijí pohromadě s ženami, jsou méně malicherní nežli
ostatní a zoufale se asi namáhají zachovat si trochu mladické svěžesti.
Takoví jsou jak tam, tak tady. Tam je snad ještě těžší než zde udržet si
jako člověk v domácím životě trochu svěžesti, poněvadž tam se musí
ještě víc plout proti proudu. Kolik jich v Paříži pozbylo naděje -
klidně, uváženě, logicky a právem si zoufali. Zrovna jsem četl něco
podobného o Tassaiertovi, jehož si velmi vážím a jehož mi bylo líto, že
to s ním tak bylo. Tím spíš si myslím, že každý pokus po této stránce
zasluhuje respektu. Věřím též, že se to snad přece musí člověku podařit a
že si nesmí začít zoufat, i když si tu a tam utáhne opasek a občas
pocítí, že to s ním jde s kopce; vždyť je nutné přesto opět obživnout a
vzmužit se, i když to dopadne jinak, než se člověk z počátku domníval.
Nemysli si také, že se dívám s opovržením na lidi, jak je líčíš, protože
jejich život není založen na vážných a dobře uvážených zásadách. Takový
je můj názor o tom: výsledkem musí být čin, žádná abstraktní
myšlenka. Jen tehdy pokládám zásady za dobré a hodnotné, jestliže se
uskutečňují, a myslím, že stojí za to zamyslet se nad tím a pokusit se
být svědomitý, poněvadž to značnou měrou podněcuje pracovní sílu člověka
a sjednocuje jeho rozptýlené činy. O takových, jak je líčíš, bych chtěl
říci, že by nabyli větší pevnosti, kdyby si počínali rozmyslněji;
ostatně jim dávám daleko větší přednost před takovými lidmi, kteří
hauzírují se zásadami, aniž by se nejmíň namáhali nebo by jen pomyslili
jich použít. Neboť tito poslední nevydělají nic na nejkrásnějších
zásadách, ti a první jsou celkem lidé stvoření k tomu, aby vykonali cosi
velkého, jakmile se mohou probíjet životem silou vůle a s rozmyslem.
Vždyť něco velkého nevzniká jen impulsivním jednáním, nýbrž
součinností mnoha drobných složek, které člověk spojuje v jeden celek.
Co je kreslení? Jak se člověk dostane k cíli? Znamená to propracovat
se neviditelnou železnou mříží, jež se zdánlivě zvedá mezi tím, co
člověk cítí a co dovede. Jak musí člověk zkoušet prorazit
tuto mříž - když nepomůže útočit proti ní? Člověk musí tuto mříž podle
mého názoru podrývat a propilovat, pomalu a trpělivě, aniž by se nechal
od toho odvrátit a odvést, kdyby o tom nepřemýšlel a neupravil si život
podle zásad. A jako s uměním, tak je to i s jinými věcmi. A to veliké
není nic náhodného, nýbrž musí být doopravdy chtěno. Problém, co
je v člověku prvotnější - zdali činy vedou k zásadám nebo zásady k
činům, nelze asi právě tak určit a rovněž nestojí za to, aby byl určen,
jako otázka, co bylo nejdříve, slepice či vejce.
Myslím však, že je positivní a velmi důležité, že se člověk snaží rozvíjet sílu svého myšlení a vůle.
Jsem velmi zvědav, zdali shledáš něco ve figurách, jež jsem v těchto
dnech namaloval, až je dříve či později uvidíš. S těmi je to zrovna tak
jako s tou slepicí a vejcem; má člověk dělat figury pro předem
vymyšlenou komposici anebo kombinovat jednotlivě nakreslené figury,
takže z nich vznikne komposice?
Končím podobně, jako Ty - oba máme vlastnost, že se koukáme se
zvláštní oblibou za kulisy, nebo jinými slovy, máme sklon analysovat
věci. Vždyť to je, myslím, právě vlastnost, kterou musí člověk mít,
chce-li malovat. Při malování nebo kreslení je třeba tuto sílu napnout, a
i kdybychom měli přirozené nadání (oba je máme a děkujeme za ně asi
svému mládí, strávenému v Brabantsku a v jeho prostředí, jež víc než se
obvykle stává, k tomu přispělo a naučilo nás myslet), přece umělecké
cítění se v podstatě projevuje teprve později a uzrává prací. Nevím, jak
lze zjistit, zda bys byl velmi dobrým malířem, jsem však zcela určitě
přesvědčen, že v Tobě vězí a že se jím můžeš stát.
Sbohem, milý brachu, děkuji Ti za příběh a srdečně tisknu Ti ruku
zcela Tvůj Vincent.
Kamínka už mám postavena - přál bych si, můj milý chlapče, abychom si
mohli někdy večer prohlížet kresby a skizzy - a dřevoryty; zase mám
jeden nádherný. Doufám, že snad tento týden získám za model jednoho
sirotka, potom bych snad mohl ještě zachránit kresbu dětí ze sirotčince.
"Takový je můj názor o tom: výsledkem musí být čin, žádná abstraktní myšlenka. Jen tehdy pokládám zásady za dobré a hodnotné, jestliže se uskutečňují, a myslím, že stojí za to zamyslet se nad tím a pokusit se být svědomitý, poněvadž to značnou měrou podněcuje pracovní sílu člověka a sjednocuje jeho rozptýlené činy."
OdpovědětVymazatVíme snad všichni, že k jakémukoliv "cíli" vede jen a pouze práce, čin, ale je mnohdy těžké udržet svoji vůli v součinnosti s myšlenkou, přáním. Proč tomu je, že lidé ve svých snahách často a vlastně téměř všichni časem polevují? Ať tím důvodem je cokoliv, je dobré nedbat odrazujících myšlenek a obyčejného lenivého nechtění, jež odvádí z nastoupené cesty, a dát životu jakýsi řád, než setrvat v chaosu a zmarněných nadějí. Však Vincent píše o kousínek dál:
"Jak se člověk dostane k cíli? Znamená to propracovat se neviditelnou železnou mříží, jež se zdánlivě zvedá mezi tím, co člověk cítí a co dovede. Jak musí člověk zkoušet prorazit tuto mříž - když nepomůže útočit proti ní? Člověk musí tuto mříž podle mého názoru podrývat a propilovat, pomalu a trpělivě, aniž by se nechal od toho odvrátit a odvést, kdyby o tom nepřemýšlel a neupravil si život podle zásad."
Ano, tomu říkám síla vůle, a jak věřím, své "ovoce" vždycky přinese. I kdyby člověk měl poznat jen sám sebe... :-)