Milý Theo!
Ve svých líčeních jsi mi často ukazoval pohledy z Paříže - nyní já ti ukáži pohled z mého okna na zasněžený dvůr.
Připojuji pohled na koutek domu, jsou to dvě nálady téhož zimního dne.
Všude nás obklopuje poesie, avšak přenést ji na papír nejde, bohužel, tak rychle, jak ji uvidět.
Z tohoto pohledu jsem udělal akvarel, a potom tuto malou skizzu, jež ostatně není dost živá a účinná.
Myslím, že už jsem Ti psal, že jsem tu ve městě ještě našel trochu surové křídy. I s tou teď pracuji.
Minulý týden přinesly nám dny nejtužší mrazy, jaké jsme, myslím,
dosud měli. Byly to neobyčejně pěkné dny se sněhem a zvláštní oblohou.
Dnešní tání sněhu bylo skoro ještě hezčí. Bylo to však typické zimní
počasí, jež probouzí staré vzpomínky, a tu všední věci vypadají tak, že s
nimi bezděky spojuješ příběhy z doby poštovních dostavníků.
Podívej se na př. zde na tuto malou skizzu, kterou jsem udělal v takovém snění.
Představuje pána, kterého donutilo asi zmeškání poštovního dostavníku
přenocovat ve venkovské hospodě. Teď časně vstal, a zatím co si dává
nalít skleničku koňaku pro zahřátí, platí hostinské (paní v selském
čepci); je však ještě velmi záhy zrána "la piquette du jour"* (*na
úsvitu) - musí dostihnout poštovní vůz - ještě svítí měsíc; oknem
šenkovny je vidět třpytit se sníh a předměty mají zvláštní chvějivé
ostré stíny.
Tento příběh není vlastně nic a skizza též, ale pochopíš, co míním,
že totiž v těchto dnech všechno mělo v sobě cosi jako je ne sais quoi,
co člověku dělá chuť přenést to na papír.
V těchto sněžných náladách je zkrátka celá příroda nepopsatelně krásnou výstavou černé a bílé.
Že jsem však už jednou u toho skizzování, připojuji ještě velmi
povrchní skizzu křídové kresby: holčičku u kolébky, jež je udělána
podobným způsobem jako žena s dítětem, o níž píšeš. Tato křída je
skutečně zvláštní materiál. Jiná malá skizza - lodník - je podle kresby,
v níž jsem mnoho ztlumil neutrálním inkoustem a sepií.
Ani dost málo bych se nedivil, kdyby se Ti ta troška, kterou jsem Ti v poslední době poslal, zdála dost hubeným výsledkem.
Myslím, že je těžko jinak si počínat.
Je v tom cosi mrzutého; člověk musí stále pamatovat na celek, aby
postihl zvláštní stránku černobílé techniky, což je přece vždycky
naprosto nemožné.
Zdá se mi, že není zcela totéž, udělá-li se deset nebo sto kreseb nebo skizz nebo studií.
Jistě ne kvůli kvantitě - kvantitu nechme stranou - ale chci říci, že v
černobílé technice je určitá pružnost, která umožňuje kreslit pěknou
figuru asi v desíti různých posicích, zatím co v akvarelu nebo při
malování byla by zachycena sotva jen jedna posice. Připusťme, že z
desíti kreseb je devět špatných - doufám sice určitě, že poměr mezi
dobrým a špatným nebude vždycky tentýž, ale už to připusťme. Kdybys byl
teď sám v atelieru, pak by, myslím, neminul týden, kdy bych ti nemohl
předložit ne snad jen jednu, nýbrž mnohem spíš určitý počet studií, a tu
bych se divil, kdybys nemohl z toho určitého počtu vždycky vybrat tu či
onu, v níž bys nacházel něco zajímavého. A ani ostatek by proto nebyl
zcela zbytečně udělán, poněvadž i nepodařené studie se konečně ukážou po
mnohé stránce přece někdy potřebné a užitečné pro nějakou novou
komposici.
A proto si myslím, až sem opět přijedeš, že ještě najdeš mnoho věcí, při nichž mi snad budeš moci poradit.
Poněvadž vůbec neznám Lhermittovy kresby (víš, že jsem se Tě na ně
ptal), zatím co znám akvarely Ciceriho a rovněž jeho staré litografické
předlohy (/neznám ovšem jeho nynější černobílé kresby), je mi, tvrdím,
poměrně zatěžko přesně pochopit, píšeš-li mi o jisté malé skizze:
"Nemohl bys udělat něco, co by poněkud navazovalo na tyto kresby?" Vím
určitě, že oba zmínění umělci jsou nekonečně dál nežli já, ale přesto
bych, myslím, uskutečnil Tvůj nápad, vždyť se pravděpodobně též něčemu
ještě naučím, že ano? To tedy nepatří mezi nemožnosti. Vtip je v tom, že
v černobílé technice je určitá pružnost, která usnadňuje velmi mnoho
vytvořit v určité oblasti, až když se člověk dostal tak daleko, že koná
něco upotřebitelného. I to se ovšem neobejde bez neustálé práce, ale tu
přece mám i teď.
Kdyby se tedy tyto malé křídové kresby, jež jsem Ti poslal,
nesrovnávaly s Tvým názorem, ačkoli když jsem je dělal, pamatoval jsem
na Tvůj pokyn, pak se tím nedej odstrašit a vrať se klidně k této
kapitole. A buď ujištěn, že až se dozvím, jak by sis to přál mít, potom
též rád udělám, o čem jsem právě hovořil, totiž deset kreseb, abychom
získali jednu dobrou. A tak až přijdeš jednou do atelieru, pak, myslím,
uvidíš, že mám určitou hbitost - doufám přece, že budeš mít o mně takové
mínění, viď, a že porozumíš, že kdo má určitou hbitost, může sice též
pracovat pro sebe, nebo lépe, aniž jeho práce má zvláštní určení, ale že
by mě dvakrát tak živě povzbuzovalo, kdyby se pro ni určení najít dalo.
Snad práce pro ilustrace.
V těchto dnech jsem si přečetl s neobyčejným potěšením "Olle
Kamellen" od Fritze Reutera - je to docela jako na př. Knaus nebo
Vautier. Znáš jistého kresliče Régameye? - V jeho pracích je mnoho
charakteru, mám jeho dřevoryty, mezi jiným kresby kreslené v žaláři, a
cikány a Japonce. Až sem přijedeš, musíš si zase prohlédnout dřevoryty,
od oné doby jsem je ještě lecčíms doplnil. Nyní Ti snad bude připadat,
jako by slunce krásněji svítilo a jako by všechny věci nabývaly nového
půvabu. Aspoň si myslím, že toto je vždycky následek vážné lásky, a to
je nádherná věc. A myslím, že se mýlí, kdo se domnívají, že člověk pak
nemyslí jasně, neboť právě potom člověk myslí velmi jasně a dělá víc než
jindy. A láska je cosi věčného, sice se zdánlivě mění, ale nikoli ve
své podstatě. Mezi obdobím, kdy člověk miluje, a obdobím, kdy nemiloval,
je stejný rozdíl, jako mezi rozsvícenou lampou a jinou, která nehoří.
Lampa tu ovšem byla a byla i dobrá lampa, avšak teď také svítí a plní
svou vlastní úlohu.
Nedovedu nalézt slova - jak jsou tu pěkné ty staré dvorky. A je
zvláštní, že poměrně málo umělců si jich všímá, ačkoli přece Israels je
dělá takřka dokonale. Tady v Haagu téměř denně vídám tolik zajímavých
zjevů, kterých si mnoho umělců nevšímá a které se velmi liší od toho, co
většina jich dělá. Neodvažoval bych se to tvrdit, kdybych to nevěděl ze
zkušenosti, že i figuralisté chodí kolem nich bez povšimnutí; neboť si
vzpomínám, že i když jsem s nimi chodil a potkali jsme tu či onu
postavu, jež mě zaujala, musel jsem opět a opět vyslechnout: "Ach, ti
špinaví lidé", nebo "Také druh lidí", krátce výrazy, jež bys od malíře
nečekal.
Ano, někdy mě to nutí k přemýšlení. Mezi jiným si vzpomínám na
rozmluvu s Henkesem, který přece často tak dobře viděl a vidí - a to mě
nanejvýš udivilo. To je právě tak, jako by se úmyslně vyhýbali
nejvážnějšímu a nejkrásnějšímu, zkrátka jako by si sami dobrovolně
nasazovali náhubek a přistřihovali křídla. A zatím co si začínám mnohých
ponenáhlu vážit, o jiných si musím bezděčně myslit, že propadnou
neplodnosti, budou-li takhle pořád řádit.Stará bohéma byla právě po této stránce velmi produktivní. A bohéma nejde sice podle všeho správnou cestou, ale všimni si, že někteří tu chtějí mít z konvice dno, a dostanou víkem po nose. - Očistit světlo - que soit - ale nevidím záchranu v předčasném uhašení. Sbohem, se stiskem ruky
zcela Tvůj Vincent.
Nemohu si nevšimnout a nezdůraznit opětovně krásnou Vincentovu myšlenku o lásce:
OdpovědětVymazat"Nyní Ti snad bude připadat, jako by slunce krásněji svítilo a jako by všechny věci nabývaly nového půvabu. Aspoň si myslím, že toto je vždycky následek vážné lásky, a to je nádherná věc. A myslím, že se mýlí, kdo se domnívají, že člověk pak nemyslí jasně, neboť právě potom člověk myslí velmi jasně a dělá víc než jindy. A láska je cosi věčného, sice se zdánlivě mění, ale nikoli ve své podstatě. Mezi obdobím, kdy člověk miluje, a obdobím, kdy nemiloval, je stejný rozdíl, jako mezi rozsvícenou lampou a jinou, která nehoří. Lampa tu ovšem byla a byla i dobrá lampa, avšak teď také svítí a plní svou vlastní úlohu."
:-) Ano...
Dobrý večer.