Tvůj dopis s obsahem byl mi velmi vítaný, srdečný dík za něj.
Těší mě, že tak klidně pojímáš věci, což jsem ostatně ani jinak
neočekával. Od posledního dopisu jsem se tuze mořil s hromadami smetí.
To je úžasný motiv. Na první kresbě jsem už tolik změnil - jednou je
bílá, pak zase černá na různých místech - že jsem ji přenesl na jiný
papír, protože první byla příliš utahaná, a teď na tom pracuji znova.
Ráno musím časně vstávat, ježto pak vidím nálady, které k tomu
potřebuji. Kéž bych to jen tak rozřešil, jak to mám v hlavě. Tato druhá
studie je téže velikosti jako obě předešlé z
rašeliniště a pískovny a
hodí se do rámu. Teď je v tom sice nálada, ale obávám se, že si to opět
pokazím. Ale toho se teď už nesmím polekat, neboť bych nikdy ničeho
nedosáhl.
A mezitím jsem ještě udělal velkou studii švadleny. Ale se
starobincem jsem se dožil zklamání, protože mi nebylo uděleno povolení
tam kreslit - řekli mi, že se nevyskytl žádný předchozí případ toho
druhu a kromě toho by prý musili vyčistit a položit v sálech nové
podlahy. Nu, to není tak zlé, vždyť je více starobinců, ale v tomto znám
jednoho muže, kterého jsem měl pravidelně modelem, a to by mi usnadnilo
skizzování.
Minulé zimy jsem viděl starobinec pro muže ve Vooburgu. Je ovšem
menší, ale skoro ještě typičtější. Toho dne, bylo to k večeru, seděli
starci na lavicích a židlích kolem starých kulatých kamen - velmi
originální. Snad se o to pokusím ve Vooburgu, poněvadž tu z toho nic
není. Potom jsem byl též jednoho dne v Scheveningen a uviděl jsem tam
pěkný motiv - chlapi s vozem plným sítí tmavohnědě zbarvených, které
byly rozestírány na dunách.
Jednou se určitě pustím do tohoto motivu nebo jiného se spravováním sítí jako velké kresby.
Přece je to pokrok, Theo, že jsem si dal udělat rámy pro uhlokresby, neboť se s nimi znamenitě pracuje.
Velmi správná je Tvá poznámka, že je dobré stýkat se nikoli s mnoha
malíři, ale jen s několika, a proto mě těší, že ke mně v.d.Weele chodí.
Ano, člověk může někdy zatoužit po hovoru s lidmi, kteří něčemu z
toho rozumějí. A především, pracuje-li někdo v tomtéž duchu a hledá, pak
se mohou navzájem velmi podporovat a povzbuzovat a tak snadno
neztrácejí odvahu.
Pořád nelze žít v odcizení, sama příroda není domov, k tomu patří
také lidská srdce, která hledají a cítí totéž. Teprve potom je domov
dokonalý a člověk se tu pak cítí jako doma.
Toto je tedy komposice hromad smetí; nevím, pokud z toho zmoudříš -
vpředu jsou ženy, které vyprazdňují truhlíky s popelem, vzadu kůlny, kde
se ukládá hnůj, a chlapi při práci a s kolečky atd.
První kresba, kterou jsem z toho udělal, byla trochu jiná - v popředí
stáli totiž jiní dva chlapi s námořnickými klobouky, které nosí často
při špatném počasí, a skupina žen byla více v tónu.
Ale skutečně je tu světelný efekt, poněvadž světlo dopadá shora mezi
kůlnami na postavy, které jsou v průchodech. To by byl nádherný motiv
pro malování.
Myslím, že zajisté pochopíš, že bych si chtěl o tom pohovořit s
Mauvem. Ale snad je dokonce lepší, že to nedělám, neboť rada jiného,
znamenitějšího malíře člověku vždycky též nepomáhá - i nejznamenitější
nejsou přece vždycky schopni něco jasně vysvětlit. Opakuji, sám nevím,
co je žádoucnější. Především malování není pro mne hlavním účelem, a pro
ilustraci udělám to snad sám rychleji, nežli kdybych si dal poradit od
někoho, kdo vůbec o ilustracích neuvažuje.
S Rappardem se ještě lépe shodnu nežli s ostatními. Sbohem, milý
hochu, ve všem Ti přeji to nejlepší a děkuji Ti za včasnou zásilku.
Zcela Tvůj Vincent.
Tak tento Vincentův dopis mě poměrně dost překvapil.
OdpovědětVymazatNejprve však se zastavím u zmínky o starobinci:
"Ale se starobincem jsem se dožil zklamání, protože mi nebylo uděleno povolení tam kreslit - řekli mi, že se nevyskytl žádný předchozí případ toho druhu a kromě toho by prý musili vyčistit a položit v sálech nové podlahy."
- Tak pro staré lidi dle mínění provozovatelů starobince byla podlaha dostačující, přesto však v tolik špatném stavu, že Vincent nedostal povolení ke kreslení... Lze si jen domýšlet, jaké hygienické i jiné podmínky panovaly v těchto zařízeních.
K další dnešní poznámce:
"Sama příroda není domov, k tomu patří také lidská srdce, která hledají a cítí totéž." - Ano, znát lidské srdce, s kterým lze sdílet drobné prožitky všedního dne, otevřeně hovořit o čemkoliv, sdílet radost i starosti, zájmy, tak tedy toto, domnívám se, je snem, mnohých z nás :-)
Co mě však překvapilo, Vincent píše:
"Rada jiného, znamenitějšího malíře člověku vždycky též nepomáhá - i nejznamenitější nejsou přece vždycky schopni něco jasně vysvětlit. Opakuji, sám nevím, co je žádoucnější. Především malování není pro mne hlavním účelem" - Tak tedy, s těmi radami jsem s Vincentem zajedno. Ale překvapilo mě, že Vincent píše, že malování není pro něho hlavním účelem - lze tušit, co tím míní... Ale proč tedy setrvává na cestě, která ho činí hmotně závislým na bratrovi? Myslím, že Vincent má své malování již příliš rád, a možná ani jiné cesty nevidí.