neděle 25. prosince 2016

Vincent van Gogh, Dopisy (81, 82)

12.4. 81

Milý Theo!
   Ježto se dovídám od otce, že možná příští neděli přijedeš do Ettenu, a poněvadž by bylo dobře, kdybych tam i já pak byl, tedy tam dnes odjíždím.
   Doufám, že Tě tam zastihnu a už se na to těším. U Rapparda jsem též naskizzoval dvě kresby, "nosiče svítilen" a "nosiče břemen", a o nichž bych si rád s Tebou promluvil kvůli dalšímu propracování. Abych je dodělal, musím se stůj co stůj snažit získat vhodné modely; pak uvěřím, že z toho vyjde něco slušného, totiž několik komposic, jež mohu ukázat Smeetonu Tillymu nebo lidem z "Illustration" nebo z podobného časopisu.
   Dnes tedy odjíždím a sděluji Ti to, aby ses snad v Bruselu po mně nesháněl. V Ettenu bych rád udělal ještě několik skizz ve vřesovišti, proto tam odjíždím na pár dní.
   Doufám tedy, že se brzy uvidíme, a v duchu Ti tisknu ruku.
                                                                                       Zcela Tvůj Vincent.




Etten, 1. května 1881

Milý Theo!
   K Tvým narozeninám upřímné blahopřání! Pořád ještě vzpomínám na Tvou návštěvu. Jsem rád, že jsme si spolu opět pohovořili. V létě snad ještě jednou přijedeš.
   Teď jsem tu už několik dní a venku je tak krásně, počasí mi však přece nedovoluje každý den venku pracovat.
   Zatím jsem začal Millety, "Rozsevač" je hotov a naskizzovány jsou "4 hodiny denní práce". K tomu teď musí ještě přijít "Polní práce".  Jak víš, byl jsem v Bruselu na výstavě akvarelů, jež byla dost zajímavá. Byli tu čtyři Mauvové (m.j. Drvoštěpové), J. Maris (Duny), úplně jako obraz od Ruysdaela nebo van der Velda, pak J.N. Weissenbruch, pět nádherných velkých kreseb, Roelofsové, také pět kusů, potom Gabriel a v.d.Sande-Bakhuyzen, jakož i Valkenburg, v. Trigt, P.Stortenbeker a Vogel z Holanďanů.
   Pak tu byl jeden Mesdag, jejž si musí člověk odmyslit, aby se vůbec mohl podívat na ostatní kresby; mně se to aspoň tak stalo.
   Pobřeží u Scheveningen, bouřlivé počasí, obloha s šedivými mraky a narudlou září zapadajícího slunce.
   V popředí rybář na koni, štíhlá, neobyčejně tmavá silueta, jež se odráží od bílých zpěněných vln. Tato postava hovoří s lidmi u zábradlí pinky*, jež se houpe na vlnách v druhém plánu obrazu.
   Na palubě kutí cosi lidé s lucernou a zřejmě hovoří s mužem na koni o kotvě, kterou musel přijít vytáhnout.
   Byla to velká imposantní kresba, široce vyvedená a tak silná, že vlastně všechno ostatní, jak jsem Ti řekl, vedle ní neobstálo.
   Ještě na mne mocně působily obě kresby od Termeulena, ovce v dunách a ovce ve sněhu; Tersteegovi se líbily. Jestliže si správně vzpomínám, viděl jsem toho muže hmoždit se a lopotit u Bakhuyzena v atelieru, a přece dosáhl cíle, aspoň obě kresby byly výborné. Kromě toho byly tu kresby od Meuniera, "Pacholek ve stodole", vynikající v barvě, pojednáním a pojetím, jednoduchostí a věrností přírody, upomínající Milleta; rovněž od něho tu byli ještě topič a tovární dělník. Také tu byly různé kresby od Rochussena a ještě mnoha jiných, z Belgičanů mě však vlastně překvapil jen Meunier.
   Rappard odjíždí za tři neděle do Holandska, bezpochyby bude letos v létě pracovat venku a příští zimu snad pojede do Paříže, prozatím však nikoli natrvalo. Domnívám se, že tam přece skutečně svého času pohořel, ale to není příčinou, že by neměl mít během nového pobytu úspěch. Je jisté, že od té doby udělal velké pokroky.
   Přece jsem tuze rád, že je to tak zařízeno, abych tu mohl nějaký čas vážně pracovat; doufám, že udělám tolik studií,kolik jen mohu, neboť to je semeno, z něhož později vzejdou kresby.
  Čas od času mi napiš a soustavně mě zpravuj o všech svých nápadech; kdyby ses doslechl, že někde hledají kreslíře, pak na mne pamatuj. A teď už musím odnést dopis na poštu; budu Tě pravidelně uvědomovat o všem, co dělám, a ty mi zase čas od času řekneš, co bys mi zvlášť radil kreslit a hledat. Snad mi to může prospět, snad také ne, ale všechno mi jen klidně řekni, též to udělám, a pak se musíme oba dva snažit rozeznávat plevy od pšenice.
                                                      Sbohem, v duchu tiskne Ti ruku         Vincent.



* trojstěžňová loď s plachtami









1 komentář:

  1. ..v závěru Vincentova dopisu je zmínka o "rozeznávání plev od pšenice"..

    ..nu, jistě je myšleno, že pšenice je dobrá, plevel zlý.. ale kde se ten plevel vzal? zřejmě ho zasel nepřítel, potvůrka! :-)... pšenice často roste spolu s plevelem až do žně, teprve potom se vytřídí... podobně to bývá i v životě, teprve zkušenostmi a zralými myšlenkami rozeznáme, co je dobré a co zlé, dobré si ponecháme, zlého nevšímáme... ale kdoví.. to jen mudruju, abych vás nalákala přečíst si Vincentovo psaní :-))

    Hezký den :-)

    OdpovědětVymazat