(Září)
Milý Theo!
Poněvadž Ti opět posílají dopis, připojuji pár řádků. Upřímně doufám,
že se Ti dobře daří a že si zase najdeš půlhodinku, abys mi napsal. Chci
Ti totiž říci, co jsem udělal od té doby, co jsem Ti naposled psal.
Nejprve dvě velké kresby vrbových kmenů, křídou a trochu sepií, přibližně takové, jako je dolejší skizza.
Dále totéž, od silnice do Leursche, ve formátu na výšku. Pak jsem měl opět několikrát model, kopáče a košikáře.
A potom jsem minulý týden dostal od strýce z Prinsenhage skřínku s
barvami, jež je dost dobrá, v každém případě dost dobrá pro začátek;
barvy jsou Paillardovy a měl jsem z nich radost.
Pokusil jsem se proto ihned o jakýsi druh akvarelu na zmíněný motiv.
Jsem velmi šťasten, že mohu dostat model, a kreslím též koně a osla.
Právě ke kreslení vodovými barvami je známý silný papír Ingres velmi
dobrý a mnohem levnější než jiný. Ale zrovna s tím nespěchám; neboť z
Haagu jsem si přivezl jakousi zásobu, avšak bohužel bílého. Zkrátka
vidíš, horlivě se činím.
Strýc odjíždí zítra do Haagu a snad ještě promluví s Mauvem, kdy bych měl k němu opět přijít.
A teď sbohem, dnes jsem se hodně naběhal a jsem nesmírně unaven, nechtěl jsem však, aby byl dopis odeslán bez mého přídavku.
Měj se dobře a v duchu přijmi stisk ruky.
Zcela Tvůj Vincent.
Milý Theo!
Opravdu mě potěšilo, že jsem dostal od Tebe dopis, a poněvadž jsem se
už připravoval v těchto dnech Ti napsat, odpovídám na Tvůj dopis ihned.
Je znamenité, žes poslal papír Ingres; mám ho sice ještě trochu, ale žádný té určité barvy.
Co řekl o mých kresbách pan Tersteeg, mě potěšilo, ale dojista neméně
to, že sám ze zaslaných skizz pozoruješ patrný pokrok; jestliže se
začíná projevovat, slibuji, že tím více budu skutečně tak pracovat,
abyste ani Ty, ani pan Tersteeg nemuseli odvolávat své přiznivé mínění;
učiním, seč jsem, abych Tě po této stránce nezklamal. Příroda začíná
vždycky s tím, že se staví kreslíři na odpor, jakmile se však on opravdu
vážně chopí práce, nedá se tím odporem zmást; je mu to naopak větším
popudem k vítězství, a v podstatě je příroda s opravdovým umělcem
vždycky zajedno. Příroda zajisté není nedotknutelná, musíš ji však
uchopit, a to pevnou rukou. A když ses tak s ní nějaký čas rval a
potýkal, začíná být poddajnější a povolnější; netvrdím, že bych byl už
tak daleko, nikdo není tak vzdálen toho mínění jako já, ale začíná mi to
jít lépe od ruky.
Zápas s přírodou má někdy něco z toho, co Shakespeare nazývá "Taming
of the shrew" (t.j. krocení zlé ženy, chtě nechtě vytrvale). Domnívám
se, že v mnoha věcech, zvlášť v kreslení, "lepší je víc přitáhnout než
povolit".
Čím dál víc cítím, že kreslení figur je určitě dobré a že to má nepřímo
příznivý vliv i na kreslení krajiny. Když kreslím kmen vrby, jako by to
byla živoucí bytost, a to přece vlastně je, pak mi její okolí vyplyne
nějak samo sebou; ale musíš soustředit pozornost na ten strom a
nepopustit, až vpravíš do něho něco ze života.
Připojuji několik malých skizz. Maluji teď dost často na silnici do
Leursche; tu a tam pracuji též vodovou barvou a sepií, ale rázem se mi
to přece jen nedaří.
Mauve je v Drenthe, smluvil jsem s ním, že za ním přijedu, jakmile mi
napíše, ale snad přijde ještě některý den do Prinsenhage. Na poslední
cestě jsem se podíval v Rotterdamu ještě na Fabritia a jsem rád, žes
viděl na vlastní oči Mesdagovu kresbu. Jestliže představuje kresba, o
níž se zmiňuješ, paní Mesdagovou se žlutými růžemi na mechově zeleném
pozdadí, pak jsem ji viděl na výstavě, a skutečně je to velmi pěkná a
umělecká věc. Tvoje mínění o de Bockovi považuji veskrze za správné, i
já mám takový názor. Ještě se mi však nepoštěstilo odít to takovými
slovy, jako Tobě v dopise. Kdyby se mohl a chtěl soustředit, byl by věru
lepším umělcem než nyní. Řekl jsem mu bez obalu: "De Bocku, kdybychom
se, vy i já, věnovali po celý rok figurálnímu kreslení, pak by z nás
obou po uplynutí této doby byli docela jiní lidé, nežli jsme v této
chvíli; jestliže se však nesnažíme a jen hospodaříme z hotového, aniž se
něčemu novému přiučujeme, pak nezůstáváme ani tím, co jsem, nýbrž
stojíce na místě zaostáváme. Když nekreslíme figury a když tyto nebo
cokoli jiného, na př. stromy, nekreslíme, jako by to byly figury, pak
jsme lidé bezpáteřní nebo s příliš slabou páteří. Uměli Millet a Corot,
jichž si oba tolik vážíme, nakreslit figuru? Ano či ne?"
Také v tom mi dal částečně nebo docela za pravdu. Ostatně věřím, že sám
skutečně vážně pracoval na panoramatu a že to bude mít na něj příznivý
vliv, i když to nechce uznat. O tom panoramatu se nadmíru pěkně
vyjádřil, což zavdalo příčinu, že jsem k němu pocítil mnoho sympatií. -
Zajisté, znáš malíře Destréea?
Ten navštívil do Bocka, tváře se velmi domýšlivě, a řekl povýšeně,
avšak přece sladce a protivně puntičkářsky: "De Bocku, ode mne také
chtěl, abych namaloval panorama, avšak vzhledem k tomu, že to nemá co
dělat s uměním, domníval jsem se, že to musím odmítnout". Načež do Bock
mu řekl: "Co je snadnější, pane Destrée, namalovat panorama či to
odmítnout, co je umělečtější, dělat je či nedělat?" Nevím, zda to řekl
přesně těmito slovy, určitě však odpověděl v tomto smyslu a já jsem to
uznal za velmi správné. Stejně si vážím Tvého jednání vůči starým a
váhavým členům v Tvém podniku, jež necháváš žít v jejich stáří a vlastní
moudrosti, zatím co sám, o tolik mladší a energičtější, konáš svou věc.
To je opravdová filosofie, jež nás vede k tomu počínat si při různých
příležitostech tak, jako de Bock a Ty. O takové filosofii lze říci, že
je také praxí, tak jak to říká Mauve: "Barva je také kreslení."
S papírem jsem u konce, a tak končím; příležitostně se podle toho zařídím.
Přijmi můj dík za účinnou spolupráci a v duchu stisk ruky.
Zcela tvůj Vincent.
"Příroda začíná vždycky s tím, že se staví kreslíři na odpor, jakmile se však on opravdu vážně chopí práce, nedá se tím odporem zmást; je mu to naopak větším popudem k vítězství, a v podstatě je příroda s opravdovým umělcem vždycky zajedno. Příroda zajisté není nedotknutelná, musíš ji však uchopit, a to pevnou rukou."
OdpovědětVymazat..ano, nejenom při kreslení přírody, slova Vincentova určitě platí i v lásce.. chceme-li lásku prožívat a žít, je zajisté nutné vnímat ji vážně a důstojně, za každých okolností s vášnivým úsilím pokoušet se být s láskou zajedno... a ještě jednou ano, lásku je také nutno uchopit, a to pevnou rukou, jakmile jednou popustíme, můžeme ztratit mnohé, někdy i vše...