úterý 30. ledna 2018

Vincent van Gogh, Dopisy (99, 100 ,101)

Milý Theo!
   Poněvadž Ti otec s matkou píší, připojuji pár řádek, avšak doufám, že ti brzy zevrubněji napíši, poněvadž potom tu bude Mauve, jenž v těchto dnech přijede do Prinsenhage a sem. Věz, Theo, že Mauve mi poslal skřínku s barvami, štětci, paletou, špachtlemi, olejem, terpentýnem, zkrátka se vším, čeho je třeba, takže je tedy rozhodnuto, že se pustím do malování; jsem rád, že jsem se k tomu dostal. V poslední době jsem hodně kreslil, obzvlášť figurální studie. Kdybys to teď viděl, s potěšením bys zjistil, jak si počínám.
   Jsem ovšem zvědav, co mi Mauve dále poví.
   V těchto dnech jsem též kreslil děti, což se mi velmi zamlouvalo.
   Venku jsou teď nádherné barvy a tóny, a když už jsem v malbě trochu pokročil, snad se jednou dostanu k tomu, abych z toho něco vytvořil; musíme však u věci vytrvat, a když už jsem u figurálního kreslení, pokračuji v tom, až se dostanu dál. A až budu pracovat venku, pak budu dělat studie stromů, avšak na stromy se budu dívat, jako by to byly vlastně figury. Domnívám se, že člověk musí především přihlížet k jejich kontuře, proporci a jak se navzájem vážou. Toho si musím nejprve všímat, potom přichází modelace, barva a okolí, a právě o této otázce musím s Tebou někdy hovořit.
   Ale Theo, mám takovou radost ze skřínky s barvami, a je lépe, že jsem ji teprve dostal do rukou po roce, kdy jsem výhradně kreslil, nežli kdybych s tím byl začal hned. V tom mi asi dáš za pravdu.
   V předešlém dopise jsem Ti zapomněl říci, že považuji za velmi významné, že konečně jedeš do Londýna. S menší radostí bych Tě viděl stěhovat se tam nastálo, avšak teď je opravdu dobré, že jej jednou poznáš. Jsem přesvědčen, že na delší dobu by Ti tam nebylo dobře, aspoň mně je čím dál tím víc jasnější, že v Londýně jsem vlastně přece jen nebyl ve svém živlu.
   Zde v Holandsku se cítím přece mnohem víc doma; ba věřím, že se opět ze mne stává pravý Holanďan; a nemyslíš, že je to vlastně nejrozumnější? Myslím, že se opět stanu dočista Holanďanem jak charakterem, tak způsobem kreslení a malby. Nicméně jsem přesvědčen, že mi prospěl delší pobyt v cizině a že jsem tam viděl mnoho věcí, jejich znalost není zbytečná. Jakmile přijedeš do Londýna, byl bych velmi rád, kdyby ode mne upřímně pozdravoval mé staré kamarády, Georga Reada a Richardsona.
   Letos v létě jsem v Haagu potkal pana Obacha; George Read je, jak víš, velmi prostý člověk, ovšem potud, že zvlášť nevyniká ani obchodní obratností, ani znalostmi; avšak jako člověk a charakter, zná-li ho někdo trochu intimněji, není věrnějšího, srdečnějšího a jemnocitnějšího hocha nad něj. Je tak žertovný a tak vtipný a tak vystřízlivělý v domácím životě, že jako přítel je k nezaplacení. Kdybych směl volit, s kým bych se chtěl nejraději setkat z těch lidí, s nimiž jsem se v Anglii seznámil, pak by to byl, myslím, určitě George Read.
   Chceš-li mi něco udělat kvůli, porozprávěj si s ním jednou a řekni mu, že doufám, že zase obnovíme svou dřívější známost a že mu někdy napíši. Hodlám to však teprve udělat, až s ním promluvíš a jen co budu opravdu malovat. Theo, s malováním teprve začíná moje kariéra!
   Myslíš, že je správné, když na to tak pohlížím?
   A teď srdečný pozdrav a v duchu stisk ruky a věř mi,
                                                         Zcela Tvůj Vincent.



Milý Theo!
   Píši Ti, jak vidíš, z Haagu.
   Jsem tu od minulé neděle. Jak víš, měli jsme v plánu, že Mauve přijede na několik dní do Ettenu; obával jsem se, že z toho nic nebude anebo že jeho návštěva bude příliš krátká, a usmyslil jsem si, že se o to jednou pokusím jinak a že to pokud možná trochu radikálně rozřeším. Řekl jsem Mauvovi: "Myslíš-li, že je prospěšné, abych Tě na jeden měsíc nebo tak nějak přišel obtěžovat, pak budu po uplynutí této doby venku z počátečních petites miseres malířství a potom se vrátím do het Heike."
   Mauve mi okamžitě sestavil zátiší z pár starých dřeváků a jiných předmětů, a tak jsem se mohl pustit do práce; také večer chodím k němu kreslit. Bydlím docela blízko Mauva, v malém hostinci, kde platím měsíčně 30zl. za pokoj a snídani. Jestliže tedy mohu spoléhat na 100 fr. od Tebe, pak se to dá dělat.
   A Mauve mi dává naději, že teď udělám poměrně brzy něco na prodej. Enfin, Mauve říká: "Vždycky jsem si myslel, že jsi zbabělec, ale teď vidím, že tomu tak není."  A mohu Tě ujistit, že právě tato Mauvova slova mě víc potěšila, než celá fůra jesuitského poklonkováni.
   Mauve Ti asi zakrátko sám napíše.
   Jedenkrát jsem byl též u pana Tersteega, a z malířů jsem se setkal s veselým Weissenbruchem a Juliem Bakhuizenem a de Bockem. Nuže, pěkný pozdrav i od Mauva a Jety, a důvěřuj mi,
                                                         Zcela Tvůj Vincent.

P.S. Jakmile Mauve dovolí, pošlu Ti opět kresby; Mauve však říká, že si musím všechny studie schovávat, obzvlášť figurální. Ale v poměrně krátké době, říká Mauve, naučím se dělat malé akvarely.



Milý Theo!
   Snad jsi už ode mne očekával pár řádků, aby ses dozvěděl, co jsem během těchto dnů udělal. Já jsem ovšem také čekal na dopis od Tebe.
   Už jsem udělal pět studií a dva akvarely a ovšem ještě nějaké skizzy.
   Nedovedu Ti říci, jak byli ke mně Mauve a Jet v těchto dnech hodní a srdeční. A Mauve mi ukázal a říkal věci, které ovšem nemohu tak najednou udělat, jichž však ponenáhlu dojista prakticky využiji. Nejprve se však musím důkladně vypracovat, a až budu opět v Ettenu, bude třeba několika změn; mezi jiným se musím snažit pronajmout si někde velký pokoj, kde bych měl řádný odstup; jinak není vlastně možné figurální kreslení, leda že by to bylo studium jednotlivých částí. Enfin, chci tuto otázku uvážit s Mauvem a ještě Ti o tom napíši.
   Mám namalované studie a zátiší, akvarely podle modelu - ženy ze Scheveningen.
   Mauve Ti snad sám v těchto dnech napíše pár řádek.
   Avšak teď už jsem skoro celý měsíc pryč, Theo, a pochopíš, že za těch okolností jsem měl hodně vydání. Mauve mi sice dal leccos z barev atd., přece však jsem musel to i ono přikoupit, několik dní jsem také platil model; potřeboval jsem boty a enfin, i jinak jsem nehleděl na nějaký ten dubbeltje, takže jsem snadno poněkud překročil hranici 100 fr., a tak mě celá cesta se vším všudy stojí 90 zl. A teď si myslím, že otec není moc při penězích, a nevím, jak to mám udělat. Co se mne týče, rád bych tu ještě nějaký čas zůstal, ano, chtěl bych si tu na několik měsíců najmout pokoj, na př. v Scheveningen, nebo snad na delší dobu než na pár měsíců.
   Za těchto okolností je snad lépe, abych se vrátil do Ettenu. V Scheveningen se mi nesmírně líbí, rovněž typy a postavy, ale modely jsou drahé; 1,50 zl. nebo 2 zl. za den, mnohé i víc. Člověk se tu však setkává s umělci atd. Když jsem tento týden napsal otci o peníze, tu se zhrozil, že jsem spotřeboval 90 zl. Ty však porozumíš, že to není bez důvodu; vždyť je všechno drahé... Chci Ti tedy jen říci, Theo, že tu začínám poněkud vězet v tísni a píši Ti, abych Ti to pověděl.
   Nemám už peníze, abych tu zůstal, nemám peněz, abych jel domů. V každém případě počkám ještě několik dní a udělám, co chceš. Domníváš-li se, že by bylo lépe, kdybych tu ještě nějaký čas pobyl, tu bych se tu velmi rád nějaký čas zdržel a nevracel se, dokud neudělám ještě další pokroky. Chceš-li, abych se okamžitě vrátil, je mi to tedy také vhod, pokud jen najdu někde slušný pokoj, poněkud větší než malý atelier doma, pak bych se mohl nějakou dobu opět sám probíjet a později se zas vrátit do Haagu. Pokud jde o tajemství palety a akvarelu, dozajista mi, díky Mauvovi, zasvitlo světlo, a tak ještě dostaneme zpět těch 70 zl., které mě teď stála cesta. Mauve říká, že pro mne vychází slunce, ale že ještě vězím v mlze. Enfin, proti tomu nic nenamítám. Ještě obšírněji Ti vylíčím, jak se Mauve ke mně přátelsky a hezky zachoval. Teď se tu tedy zdržím ještě několik dnů, abych se dočkal Tvé odpovědi. Nepřijde-li tak do tří neb čtyř dnů, poprosím o peníze otce, abych se ihned vrátil.
   Měl bych Ti ještě leccos vyprávět oč se, možná, budeš zajímat, to jest o způsobu práce podle modelu v Ettenu, už jsem Ti však řekl, že o tom napíši později, zanedlouho.
   V příloze Ti posílám malé skizzy podle dvou akvarelů. Mám veškerou naději, že v krátké době udělám něco prodejného, ano věřím, že se v nejnutnějším případě dají tyto dva akvarely prodat. Zvlášť jeden, do něhož Mauve cosi vnesl, ale raději si je sám ještě podržím, abych si lépe zapamatoval různé způsoby provedení.
   Akvarel je znamenitý prostředek k vyjádření prostoru a vzduchu, takže postava tkví v atmosféře a skutečně ožívá. Nuže chceš, abych udělal pro Tebe ještě několik akvarelů? Nic víc bych si nepřál, avšak pobytu zde, modely, barvy a papír atd., všechno stojí peníze a já nemám ani vindry.
   Proto mi napiš obratem, obratem pošty pár řádek, a přeješ-li si, abych zůstal, pak mi, pokud můžeš, pošli trochu peněz. Dojista věřím, že později udělám pokroky tou měrou, jak jsem teď slyšel několik praktických pokynů o zacházení s barvami a štětcem.
   Zajisté si dovedeš představit, že mi velmi záleží na tom, aby Mauve nemusel litovat své dobrotivosti. Pokusíme se probojovat a trochu napnout síly.
   Nuže, sbohem spoléhám na to, že rozhodně obratem pošty napíšeš pár řádek (adresa: A.Mauve. Uilenboomen 198). Buď ujištěn, se stiskem ruky
                                                          Zcela Tvůj Vincent.

Toto jsou náměty dvou namalovaných studií! Na jedné je terakotová dětská hlavička s kožišinovou čepicí, na druhé je bílý květák s hromádkou brambor.



Obrazová příloha, kterou jsem k období konce roku 1881 našla :

http://vangoghletters.org/vg/illustrations/2525.jpg
http://vangoghletters.org/vg/illustrations/2525.jpg


http://vangoghletters.org/vg/illustrations/2345.jpg
http://vangoghletters.org/vg/illustrations/2345.jpg


http://vangoghletters.org/vg/illustrations/1902.jpg
http://vangoghletters.org/vg/illustrations/1902.jpg



http://vangoghletters.org/vg/illustrations/2418.jpg
http://vangoghletters.org/vg/illustrations/2418.jpg



http://vangoghletters.org/vg/illustrations/2349.jpg
http://vangoghletters.org/vg/illustrations/2349.jpg


Žádné komentáře:

Okomentovat