Milý Theo!
Poněvadž Ti otec s matkou píší, připojuji pár řádek, avšak doufám, že
ti brzy zevrubněji napíši, poněvadž potom tu bude Mauve, jenž v těchto
dnech přijede do Prinsenhage a sem. Věz, Theo, že Mauve mi poslal
skřínku s barvami, štětci, paletou, špachtlemi, olejem, terpentýnem,
zkrátka se vším, čeho je třeba, takže je tedy rozhodnuto, že se pustím
do malování; jsem rád, že jsem se k tomu dostal. V poslední době jsem
hodně kreslil, obzvlášť figurální studie. Kdybys to teď viděl, s
potěšením bys zjistil, jak si počínám.
Jsem ovšem zvědav, co mi Mauve dále poví.
V těchto dnech jsem též kreslil děti, což se mi velmi zamlouvalo.
Venku jsou teď nádherné barvy a tóny, a když už jsem v malbě trochu
pokročil, snad se jednou dostanu k tomu, abych z toho něco vytvořil;
musíme však u věci vytrvat, a když už jsem u figurálního kreslení,
pokračuji v tom, až se dostanu dál. A až budu pracovat venku, pak budu
dělat studie stromů, avšak na stromy se budu dívat, jako by to byly
vlastně figury. Domnívám se, že člověk musí především přihlížet k jejich
kontuře, proporci a jak se navzájem vážou. Toho si musím nejprve
všímat, potom přichází modelace, barva a okolí, a právě o této otázce
musím s Tebou někdy hovořit.
Ale Theo, mám takovou radost ze skřínky s barvami, a je lépe, že jsem
ji teprve dostal do rukou po roce, kdy jsem výhradně kreslil, nežli
kdybych s tím byl začal hned. V tom mi asi dáš za pravdu.
V předešlém dopise jsem Ti zapomněl říci, že považuji za velmi
významné, že konečně jedeš do Londýna. S menší radostí bych Tě viděl
stěhovat se tam nastálo, avšak teď je opravdu dobré, že jej jednou
poznáš. Jsem přesvědčen, že na delší dobu by Ti tam nebylo dobře, aspoň
mně je čím dál tím víc jasnější, že v Londýně jsem vlastně přece jen
nebyl ve svém živlu.
Zde v Holandsku se cítím přece mnohem víc doma; ba věřím, že se opět
ze mne stává pravý Holanďan; a nemyslíš, že je to vlastně nejrozumnější?
Myslím, že se opět stanu dočista Holanďanem jak charakterem, tak
způsobem kreslení a malby. Nicméně jsem přesvědčen, že mi prospěl delší
pobyt v cizině a že jsem tam viděl mnoho věcí, jejich znalost není
zbytečná. Jakmile přijedeš do Londýna, byl bych velmi rád, kdyby ode mne
upřímně pozdravoval mé staré kamarády, Georga Reada a Richardsona.
Letos v létě jsem v Haagu potkal pana Obacha; George Read je, jak
víš, velmi prostý člověk, ovšem potud, že zvlášť nevyniká ani obchodní
obratností, ani znalostmi; avšak jako člověk a charakter, zná-li ho
někdo trochu intimněji, není věrnějšího, srdečnějšího a jemnocitnějšího
hocha nad něj. Je tak žertovný a tak vtipný a tak vystřízlivělý v
domácím životě, že jako přítel je k nezaplacení. Kdybych směl volit, s
kým bych se chtěl nejraději setkat z těch lidí, s nimiž jsem se v Anglii
seznámil, pak by to byl, myslím, určitě George Read.
Chceš-li mi něco udělat kvůli, porozprávěj si s ním jednou a řekni
mu, že doufám, že zase obnovíme svou dřívější známost a že mu někdy
napíši. Hodlám to však teprve udělat, až s ním promluvíš a jen co budu
opravdu malovat. Theo, s malováním teprve začíná moje kariéra!
Myslíš, že je správné, když na to tak pohlížím?
A teď srdečný pozdrav a v duchu stisk ruky a věř mi,
Zcela Tvůj Vincent.
Milý Theo!
Píši Ti, jak vidíš, z Haagu.
Jsem tu od minulé neděle. Jak víš, měli jsme v plánu, že Mauve
přijede na několik dní do Ettenu; obával jsem se, že z toho nic nebude
anebo že jeho návštěva bude příliš krátká, a usmyslil jsem si, že se o
to jednou pokusím jinak a že to pokud možná trochu radikálně rozřeším.
Řekl jsem Mauvovi: "Myslíš-li, že je prospěšné, abych Tě na jeden měsíc
nebo tak nějak přišel obtěžovat, pak budu po uplynutí této doby venku z
počátečních petites miseres malířství a potom se vrátím do het Heike."
Mauve mi okamžitě sestavil zátiší z pár starých dřeváků a jiných
předmětů, a tak jsem se mohl pustit do práce; také večer chodím k němu
kreslit. Bydlím docela blízko Mauva, v malém hostinci, kde platím
měsíčně 30zl. za pokoj a snídani. Jestliže tedy mohu spoléhat na 100 fr.
od Tebe, pak se to dá dělat.
A Mauve mi dává naději, že teď udělám poměrně brzy něco na prodej.
Enfin, Mauve říká: "Vždycky jsem si myslel, že jsi zbabělec, ale teď
vidím, že tomu tak není." A mohu Tě ujistit, že právě tato Mauvova
slova mě víc potěšila, než celá fůra jesuitského poklonkováni.
Mauve Ti asi zakrátko sám napíše.
Jedenkrát jsem byl též u pana Tersteega, a z malířů jsem se setkal s
veselým Weissenbruchem a Juliem Bakhuizenem a de Bockem. Nuže, pěkný
pozdrav i od Mauva a Jety, a důvěřuj mi,
Zcela Tvůj Vincent.
P.S. Jakmile Mauve dovolí, pošlu Ti opět kresby; Mauve však říká, že si
musím všechny studie schovávat, obzvlášť figurální. Ale v poměrně krátké
době, říká Mauve, naučím se dělat malé akvarely.
Milý Theo!
Snad jsi už ode mne očekával pár řádků, aby ses dozvěděl, co jsem
během těchto dnů udělal. Já jsem ovšem také čekal na dopis od Tebe.
Už jsem udělal pět studií a dva akvarely a ovšem ještě nějaké skizzy.
Nedovedu Ti říci, jak byli ke mně Mauve a Jet v těchto dnech hodní a
srdeční. A Mauve mi ukázal a říkal věci, které ovšem nemohu tak najednou
udělat, jichž však ponenáhlu dojista prakticky využiji. Nejprve se však
musím důkladně vypracovat, a až budu opět v Ettenu, bude třeba několika
změn; mezi jiným se musím snažit pronajmout si někde velký pokoj, kde
bych měl řádný odstup; jinak není vlastně možné figurální kreslení, leda
že by to bylo studium jednotlivých částí. Enfin, chci tuto otázku
uvážit s Mauvem a ještě Ti o tom napíši.
Mám namalované studie a zátiší, akvarely podle modelu - ženy ze Scheveningen.
Mauve Ti snad sám v těchto dnech napíše pár řádek.
Avšak teď už jsem skoro celý měsíc pryč, Theo, a pochopíš, že za těch
okolností jsem měl hodně vydání. Mauve mi sice dal leccos z barev atd.,
přece však jsem musel to i ono přikoupit, několik dní jsem také platil
model; potřeboval jsem boty a enfin, i jinak jsem nehleděl na nějaký ten
dubbeltje, takže jsem snadno poněkud překročil hranici 100 fr., a tak
mě celá cesta se vším všudy stojí 90 zl. A teď si myslím, že otec není
moc při penězích, a nevím, jak to mám udělat. Co se mne týče, rád bych
tu ještě nějaký čas zůstal, ano, chtěl bych si tu na několik měsíců
najmout pokoj, na př. v Scheveningen, nebo snad na delší dobu než na pár
měsíců.
Za těchto okolností je snad lépe, abych se vrátil do Ettenu. V
Scheveningen se mi nesmírně líbí, rovněž typy a postavy, ale modely jsou
drahé; 1,50 zl. nebo 2 zl. za den, mnohé i víc. Člověk se tu však
setkává s umělci atd. Když jsem tento týden napsal otci o peníze, tu se
zhrozil, že jsem spotřeboval 90 zl. Ty však porozumíš, že to není bez
důvodu; vždyť je všechno drahé... Chci Ti tedy jen říci, Theo, že tu
začínám poněkud vězet v tísni a píši Ti, abych Ti to pověděl.
Nemám už peníze, abych tu zůstal, nemám peněz, abych jel domů. V
každém případě počkám ještě několik dní a udělám, co chceš. Domníváš-li
se, že by bylo lépe, kdybych tu ještě nějaký čas pobyl, tu bych se tu
velmi rád nějaký čas zdržel a nevracel se, dokud neudělám ještě další
pokroky. Chceš-li, abych se okamžitě vrátil, je mi to tedy také vhod,
pokud jen najdu někde slušný pokoj, poněkud větší než malý atelier doma,
pak bych se mohl nějakou dobu opět sám probíjet a později se zas vrátit
do Haagu. Pokud jde o tajemství palety a akvarelu, dozajista mi, díky
Mauvovi, zasvitlo světlo, a tak ještě dostaneme zpět těch 70 zl., které
mě teď stála cesta. Mauve říká, že pro mne vychází slunce, ale že ještě
vězím v mlze. Enfin, proti tomu nic nenamítám. Ještě obšírněji Ti
vylíčím, jak se Mauve ke mně přátelsky a hezky zachoval. Teď se tu tedy
zdržím ještě několik dnů, abych se dočkal Tvé odpovědi. Nepřijde-li tak
do tří neb čtyř dnů, poprosím o peníze otce, abych se ihned vrátil.
Měl bych Ti ještě leccos vyprávět oč se, možná, budeš zajímat, to
jest o způsobu práce podle modelu v Ettenu, už jsem Ti však řekl, že o
tom napíši později, zanedlouho.
V příloze Ti posílám malé skizzy podle dvou akvarelů. Mám veškerou
naději, že v krátké době udělám něco prodejného, ano věřím, že se v
nejnutnějším případě dají tyto dva akvarely prodat. Zvlášť jeden, do
něhož Mauve cosi vnesl, ale raději si je sám ještě podržím, abych si
lépe zapamatoval různé způsoby provedení.
Akvarel je znamenitý prostředek k vyjádření prostoru a vzduchu, takže
postava tkví v atmosféře a skutečně ožívá. Nuže chceš, abych udělal pro
Tebe ještě několik akvarelů? Nic víc bych si nepřál, avšak pobytu zde,
modely, barvy a papír atd., všechno stojí peníze a já nemám ani vindry.
Proto mi napiš obratem, obratem pošty pár řádek, a přeješ-li si,
abych zůstal, pak mi, pokud můžeš, pošli trochu peněz. Dojista věřím, že
později udělám pokroky tou měrou, jak jsem teď slyšel několik
praktických pokynů o zacházení s barvami a štětcem.
Zajisté si dovedeš představit, že mi velmi záleží na tom, aby Mauve
nemusel litovat své dobrotivosti. Pokusíme se probojovat a trochu
napnout síly.
Nuže, sbohem spoléhám na to, že rozhodně obratem pošty napíšeš pár
řádek (adresa: A.Mauve. Uilenboomen 198). Buď ujištěn, se stiskem ruky
Zcela Tvůj Vincent.
Toto jsou náměty dvou namalovaných studií! Na jedné je terakotová dětská
hlavička s kožišinovou čepicí, na druhé je bílý květák s hromádkou
brambor.
Obrazová příloha, kterou jsem k období konce roku 1881 našla :
http://vangoghletters.org/vg/illustrations/2525.jpg |
http://vangoghletters.org/vg/illustrations/2345.jpg |
http://vangoghletters.org/vg/illustrations/1902.jpg |
http://vangoghletters.org/vg/illustrations/2418.jpg |
http://vangoghletters.org/vg/illustrations/2349.jpg |
Žádné komentáře:
Okomentovat