pátek 9. ledna 2015

Vincent van Gogh, Dopisy (6,7,8,9)

Dopis, 6:

Londýn, 20 července 1873

Milý Theo!
Děkuji Ti mnohokrát za dopis, který mě velmi potěšil. Jsem rád, že se Ti dobře daří a že se Ti ještě pořád líbí v domácnosti pana Schmidta. Pan Obach by se rád s Tebou seznámil. Doufám, že v budoucnu uzavřeme s vámi mnoho obchodů. Obraz od Linderna je velmi krásný.
Co se týče fotogravury, tož vím jen tak přibližně, jak se dělá; nikdy jsem to však neviděl a není mi natolik jasná, abych ji mohl vysvětlit.
Anglické umění mě z počátku nelákalo; je třeba si na ně zvyknout. Jsou tu však znamenití malíři, mezi jinými Millais, který namaloval Hugenoty, Ofelii atd. Rytiny podle nich budeš dobře znát; všechny jsou velmi pěkné. Potom Boughton, od něhož znáš "Puritány ubírající se do kostela" z naší "Galerie photographique"; viděl jsem od něho velmi krásné věci. Dále mezi starými malíři Constable, krajinář, který žil asi před 80 lety. Je nádherný a má cosi z Diaze a Daubignyho; a Reynolds a Gainsborough, kteří namalovali především velmi krásné ženské podobizny; a potom Turner, podle něhož jsi už asi viděl mnoho rytin.

Bydlí tu několik francouzských malířů, mezi jinými Tissot - různé fotografie jeho obrazů jsou v naší "Galerii photographique", Otto Weber a Heilbuth. Tento maluje teď překrásné obrazy po způsobu Jak. von Lindera.
Příležitostně mi musíš napsat, zdali existují fotografie děl Wautersových, kromě Huga van der Goes a Marie Burgundské, a zda znáš fotografie obrazů Lageyových a de Braekeleerových. Ten, kterého myslím, není starý de Braekeleer, ale jak se domnívám, jeho syn, který měl na poslední výstavě tři nádherné obrazy, nazvané "Antverpy", "Škola", a "Atlas".

Mám se tu dobře, hodně chodím na procházky; krajina, kde bydlím, je klidná, příjemná a zdravá;, měl jsem skutečně štěstí.
Přesto si někdy s tklivým smutkem vzpomínám na překrásné neděle v Scheveningen atd., netrápím se však pro to.
Jistě jsi slyšel, že A. je doma a nikoli zdravá; špatný začátek jejích prázdnin; doufejme, že teď už je jí lépe.

Mnohokrát Ti děkuji za zprávy o obrazech. Uvidíš-li někdy něco od Lageye, de Braekeleera, Wauterse, Marie Tissotové, Georga Saala, Jundta, Ziema a Mauva, tak mi musíš především o tom napsat; to jsou malíři, kterých si nesmírně vážím a od nichž bezpochyby jednou cosi uvidíš.
Přiložen je opis oné básničky o známém malíři, "jenž se tu cpal v krčmě, kde se usadil", na něhož si jistě vzpomeneš.
To je pravé Brabantsko, miluji tyto verše. Lies mi je opsala posledního večera, co jsem byl doma.

Byl bych rád, kdybys byl se mnou. Kolik nádherných dní jsme spolu strávili v Haagu! Tak často si ještě vzpomínám na procházku po ryswycké cestě, kde jsme po dešti ve mlýně popíjeli mléko. - Až vám budeme vracet obrazy, jež máme ještě od vás, pošlu Ti obraz toho mlýna od Weissenbrucha, snad si vzpomínáš, "de vrolyke Weis"* je jeho přezdívka: "prrachtig zal ik maar eens zeggen."**

Nejkrásnější ze svých vzpomínek mám na tuto ryswyckou cestu. Až se jednou zase domluvíme, snad se tam vrátíme. A nyní, milý hochu, měj se dobře, občas si na mne vzpomeň a brzy mi napiš; dostanu-li dopis, hned mám dobrou náladu.
Vincent

* "veselý Weis"
** "nádherný, řekl bych jedním slovem".
     

Dopis, 7:

Londýn, leden 1874

Milý Theo!
Děkuji Ti mnohokrát za dopis. Přeji Ti upřímně velmi šťastný nový rok. Vím, že se Ti v obchodě dobře daří; slyšel jsem o tom od pana Tersteega. Z Tvého dopisu vidím, že máš srdce pro umění, a to je, milý hochu, dobře. Těší mě, že si vážíš Milleta, Jacqua, Schreyera, Lambineta, F. Halse a j.; neboť "to je to pravé", jak říká Mauve.
Ano, Milletovo "Večerní klekání", to je to pravé, to má ducha, to je poesie. Jak rád bych si zas jednou pohovořil s Tebou o umění, teď si však jenom musíme o tom dopisovat; uvědomuj si krásno, pokud jen můžeš, většina lidí si je dost neuvědomuje.

Uvádím jména jednotlivých malířů, kterých si zvlášť velmi vážím:
Scheffer, Delaroche, Hébert, Hamon, Leys, Tissot, Lagye, Boughton, Millais, Thys Maris, de Groux, de Braekeleer jun., Millet, Jules Breton, Feyen-Perrin, Eugene Feyen, Brion Junot, George Saal, Israels, Knaus, Vautier, Jourdan, Rochussen, Meissonier, Madrazzo, Ziem, Boudin, Gerome, Fromentin, Décamps, Bonington, Diaz, Th. Rousseau, Troyon, Dupré, Corot, Paul Huet, Jacque, Daubigny, Bernier, Émile Breton, Chena, César de Cocq, Mlle Collart, Bodmer, Koekkoek, Schelfhout, Weissenbruch, last not least* Maris a Mauve.
Tak bych však mohl pokračovat kdovíjak dlouho, a potom následují ještě všichni staří mistři a jsem přesvědčen, že jsem pominul ještě mnoho nejlepších nových malířů.

Choď vytrvale na procházky a velmi si važ přírody, to je pravý způsob, jak víc a víc rozumět umění.
Malíři chápou přírodu a milují ji, a učí nás vidět.
A pak ještě existují malíři, kteří dělají jenom dobré věci, kteří nemohou udělat nic špatného, zrovna jako existují také prostí lidé, kteří neučiní nic, co by nebylo dobré.

Mně se zde daří dobře, mám útulný domov a je pro mne velkým požitkem pozorovat Londýn a anglický způsob života, tak jako samotné Angličany; a pak mám přírodu a umění a poesii, a kdyby mi to nepostačilo, co by mi pak mělo stačit! Přesto nezapomínám na Holandsko a především na Haag a Brabantsko.

V obchodě máme velmi mnoho práce, jsme zaneprázdněni inventurou, která však bude v pěti dnech hotova, vyvázneme z toho tedy lépe než vy v Haagu. Doufám, žes měl radostné vánoce. Nuže, měj se dobře, hochu, a brzy mi napiš; napsal jsem Ti tu, co mi zrovna přišlo do pera; doufám, že z toho zmoudříš. Sbohem, pozdravuj všechny v obchodě, a kdyby se někdo jiný na mne ptal. Zvlášť také všechny u tety F. a H.
Vincent.

* ..., nikoli na posledním místě...

Dopis, 8:


Londýn, 20. února 1874

Milý Theo!
Děkuji Ti srdečně za dopis. Knihu ještě nepotřebuji, pošli ji však, jakmile si ji v klidu přečteš. Knihu od van Vlotena jsem nečetl, chtěl bych ji však mít. Od van Vlotena jsem četl jinou knihu o umění, úplně jsem s ní však nesouhlasil; bylo to také příliš učené. Burger je jednodušší, a co říká, je pravda.
Těší mě, žes byl v Amsterodamu. Poděkuj strýci C., až ho uvidíš, za brožuru, kterou mi poslal.
Jsem rád, že se máš u Roosových tak dobře. Jak už jsem Ti vzkázal po Anně Carbentusové, máš úplně pravdu, co se týče ženců. Souhlasím s Tebou též pokud jde o B. H.*, dej však, hochu, pozor na srdce.

Viděl jsi už sbírku pana Jacobsona? To stojí za námahu; jistě Tě jednou vyzve, aby ses na ni podíval. Pozdravuj ho ode mne co nejzdvořileji a řekni mu, že se mi tu dobře daří a že vidím mnoho nového. Daří se mi all right; mám hodně práce. Vilémovi poděkuj za dopis a pozdravuj všechny u Roosových a Itersonových a vůbec všechny, kdož by se na mne ptali.
Měj se dobře.
Vincent

* Hezká, mladá sestřenice, jež záhy zemřela.
     

Dopis, 9:

Londýn, 30. dubna 1874

Milý Theo!
Přijmi ode mne nejsrdečnější blahopřání k narozeninám; konej svou povinnost a neohlížej se nazpátek, pak se Ti všechno hezky zdaří. Z Tvého posledního dopisu jsem měl radost. Před několika dny jsem Ti poslal fotografii "Mladá dívka s mečem" od Jacqueta, poněvadž jsem myslel, že bys ji chtěl mít. Van Gorkumův obraz není tak špinavý (entre nous*, neviděl jsem ho, ale jen mu řekni, že jsem psal, že nebyl tak špinavý). Jak se daří Mauvovi a Jetě? Napiš mi o nich něco.
Je dobře, že chodíš do rodiny H. Přijedu-li do Holandska, pak přijdu také, bude-li to možné, na jeden den do Haagu; vždyť Haag je můj druhý domov (u Tebe budu bydlet). Rád bych se zúčastnil procházky do de Vinku. Pokud mohu, chodím na procházky, mám však hodně práce. Je tu neobyčejně krásně (také ve městě). Ve všech zahradách kvete bez, hloh a čilimník, a kaštany jsou nádherné. Máme-li rádi přírodu, pak všude najdeme krásu. Přece však někdy zatoužím po Holandsku a zvlášť po Helvoirtu.

Horlivě zahradničím a naši zahrádku jsem celou osázel fazolemi, mákem a rezedou. Teď musíme čekat, co z toho bude.
Mám požitek z procházky z domova do zaměstnání a večer ze zaměstnání domů, pěšky je to asi tři čtvrti hodiny.
Je skvělé, že tu tak brzy končíme; v šest hodin zavíráme, a přece se proto neudělá málo práce.
Pozdravuj všechny známé, zvlášť Tersteega, H... a C..., též všechny u strýce P., poněvadž odcházejí do Kampen, a pana Bubbingsena. Blahopřeji.
Vincent

Nádherně tu kvetly jabloně; zdá se mi, že tu všechno kvete dříve než v Holandsku. Jakmile se dovím něco určitějšího o své cestě domů, okamžitě Ti napíši. Obávám se však, že potrvá jeden až čtyři týdny, než z toho něco bude. Brzy mi napiš.

* Mezi námi
   

 

K dopisu 9,
Gustave Jean Jacquet - Girl holding a sword:
   

Žádné komentáře:

Okomentovat