pátek 9. ledna 2015

Vincent vang Gogh, Dopisy (1,2,3,4,5)

Dopisy, Vincent van Gogh.


Dopis, 1:


Haag (1872 a 1873)

Milý Theo!
Děkuji ti mnohokrát za dopis; potěšilo mě, že jsi dobře dojel. V prvých dnech jsem Tě velmi postrádal a byl jsem nesvůj, že jsem Tě nenašel, když jsem se v poledne vrátil domů. Strávili jsme spolu radostné dny a mezi přeháňkami jsme se přece několikrát prošli a leccos viděli. To je hrozné počasí: při docházkách do Oosterwyku to nebudeš mít zajisté příjemné. Včera o výstavě byly tu klusácké závody, avšak slavnostní osvětlení a ohňostroj byly pro špatné počasí odloženy; dobře tedy, žes tu nezůstal kvůli té podívané. Pozdrav od rodiny H. de Roosovy.*
Tvůj neustále Tě milující bratr Vincent.

* U této rodiny Vincent bydlel.
   

Dopis, 2:

Haag, 13. prosince 1872

Milý Theo!
Z otcova dopisu jsem se dověděl věru pěknou novinku. Ze srdce Ti k tomu přeji štěstí.
Nepochybuji, že v tom najdeš zalíbení, je to velmi pěkný obchod. *
Velmi mě těší, že jsme zaměstnáni ve stejném oboru a ve stejném obchodě; jen si musíme horlivě dopisovat.
Doufám, že Tě uvidím, dříve než odcestuješ, pak se ještě o ledačems domluvíme. Myslím, že Brusel je zajisté docela příjemné město, leč z počátku to bude přece nezvyklé.
Rozhodně mi brzy napiš!
Tedy sbohem; toto je jen narychlo několik slov, ale musím Ti přece říci, že mě to moc potěšilo.
Měj se dobře.
Tvůj neustále Tě milující bratr Vincent.
Lituji Tě, že musíš denně v tomhle psím počasí do Oosterwyku. Pozdravy od rodiny Roosovy.

* Obchod s obrazy Goupil and Co., v jehož filiálkách v Paříži, Londýně, Haagu a Bruselu byli Vincent a Theo zaměstnáni. Jejich strýc Vincent van Gogh byl podílníkem firmy.
     

Dopis, 3:

Haag, 17. března 1873

Milý Theo!
Je na čase, aby ses opět o mně něco doslechl, právě tak jako já toužím uslyšet, jak se daří Tobě a strýci H., a proto doufám, že mi napíšeš, až budeš mít kdy.
Zajisté jsi už slyšel, že odcházím do Londýna, a to bezpochyby velmi brzy. Doufám, že se do té doby ještě jednou uvidíme. Bude-li mi to poněkud možné, přijedu o velikonocích do Helvoirtu, závisí to však na novinkách, s nimiž cestuje Iterson. Dokud se nevrátí, nebudu se moci vzdálit. V Londýně to bude pro mne docela jiný život, poněvadž asi budu muset sám bydlet v zařízeném pokoji, a tudíž se starat o mnoho věcí, které mě teď nezatěžují. Nesmírně toužím spatřit Londýn, jak si jistě dovedeš představit, přesto však lituji, že musím odtud odejít. Když je už nyní jisté, že musím pryč, pozoruji teprve, jak lnu k Haagu. Ale to už konečně jinak nejde a jen se bráním považovat to za něco příliš obtížného. Uznávám, že to bude výborné kvůli angličtině; rozumím jí sice dobře, ale výslovnost se mi zdaleka tak nedaří, jak bych si přál. Od Anny jsem se dověděl, že ses nechal vyfotografovat. Můžeš-li postrádat ještě jednu fotografii, laskavě na mne pamatuj.

Jak se daří strýci H.? Jistě mu není lépe. A jak tetě? Může strýc ještě pracovat, má velké bolesti? Srdečně ho ode mne pozdravuj; často na něj myslím. Jak se daří v obchodě? U vás je zajisté velmi rušno, u nás též. Teď už snad do toho trochu vnikneš. Jak se máš na stravu, jsi ještě pořád spokojen? To je důležité. Především mi musíš víc psát, co všechno vidíš. V neděli před čtrnácti dny jsem byl v Amsterodamu, abych si prohlédl výstavu obrazů, jež jdou odtud do Vídně. Bylo to velmi zajímavé a jsem zvědav, jaký dojem udělají Holanďané ve Vídni. Velmi jsem zvědav na anglické malíře, vídáme od nich tak málo, protože téměř všechno zůstává v Anglii.

Goupil nemá v Londýně sklad, do obchodu se všechno dováží. Koncem tohoto měsíce přijede sem strýc C. a já bych si přál od něho leccos uslyšet.
U H. a tety F. se pořád na Tebe ptají a mám Tě od nich pozdravovat. Teď je krásné počasí! Užívám ho co možná nejvíc; minulou neděli jsem si s Vilémem zavesloval. Tuze rád bych tu ještě zůstal přes léto; leč musíme to nyní brát tak, jak to je. Teď však sbohem a měj se dobře a napiš mi. Pozdravuj ode mne strýce a tetu, Schmidta a Eduarda. Těším se na velikonoce.
P.S. Ještě Ti však, Theo, musím doporučit, abys kouřil dýmku, to je dobré, když máš někdy mravní kocovinu, což zrovna prodělávám.
Tvůj neustále Tě milující bratr Vincent.
     

Dopis, 4:

Haag, 9. května 1873

Milý Theo!
V pondělí ráno cestuji z Helvoirtu do Paříže a Bruselem projíždím ve 2 hodiny 7 minut. Můžeš-li, přijď tedy na nádraží, velmi by mě to potěšilo.
Abych nezapomněl, včera jsem ukázal paní Tersteegové Tvou podobiznu, tuze ráda by chtěla též jednu mít.
Snad bys měl příležitost ještě jednu získat a mně poslat?
Jestliže teď to nejde, pak na to někdy později pamatuj.
Nedovedeš si, Theo, představit, jak jsou tu všichni ke mně milí; zajisté si pomyslíš, že je mi líto, musím-li se rozloučit s tolika přáteli. Sbohem, milý hochu, pozdravuj ode mne srdečně strýce a tetu.
Na shledanou!
Vincent.
Přeptej se, zdali musíš jít na Severní nebo na Jižní nádraží.
     

Dopis, 5:

Londýn červen 1873 - květen 1875

Londýn, 13. června 1873
Moje adresa je:
Care of Messrs Goupil & Co.,
17 Southampton Street, Strand, London

Milý Theo!
Rád bys o mně něco uslyšel a já Tě tedy nechci nechat déle čekat na dopis.
Z domova jsem se dověděl, že teď bydlíš u pana Schmidta a že otec byl za Tebou. Upřímně doufám, že se Ti bude v novém bytě víc líbit než v předešlém, a také o tom nepochybuji. Jednak mi brzy napiš, velmi se mi po tom stýská, a jednak mi pověz, jak teď trávíš své dny atd. Především mi napiš, jaké obrazy jsi v poslední době viděl, a také jaké nové rytiny a litografie byly vydány. Jen mě tu dobře informuj, neboť po té stránce tu mnoho nevidím, poněvadž obchod je tu jen skladem. Daří se mi poměrně velmi dobře.

Našel jsem si pension, kde se mi prozatím velmi líbí. Ještě tu bydlí tři Němci, kteří milují hudbu a pěkně hrají na klavír a zpívají, což zpříjemňuje večery. Nemám tu tolik práce jako v Haagu, poněvadž v obchodě musím být jen od rána od 9 hodin do 6 do večera, a v sobotu jsem hotov už ve 4 hodiny. Bydlím v jednom z londýnských předměstí, kde je poměrně klidno. Má cosi z Tilburgu nebo z jiných takových měst. - V Paříži jsem měl velmi příjemné dny a přes veškerou šetrnost, jak si můžeš myslet, hodně jsem užil podívané na to vše krásné, co jsem viděl na výstavě a v Louvru a v Luxembourgu. - Obchod* v Paříži je skvělý a mnohem větší, než jsem si představoval - především na náměstí Opery.

Živobytí je tu velmi drahé. Týdně utratím za byt v pensionu 18 šilinků kromě prádla a ještě pak musím jíst ve městě.

Minulou neděli jsem byl se svým šéfem panem Obachem na venkově v Boxhillu; je to vysoký pahorek (asi šest hodin vzdálený od Londýna), částečně křídový, porostlý zimostrázem a s jedné strany vysokým dubovým porostem. Krajina je tu kouzelná, docela něco jiného než v Holandsku a v Belgii. Všude je vidět nádherné parky s vysokými stromy a hustým křovím. Každý se tam může procházet. O svatodušních svátcích jsem podnikl s Němci pěkný výlet, pánové však příliš utrácejí a příště už s nimi nepůjdu. Od tatínka jsem se dověděl potěšitelnou zprávu, že se strýci H. daří obstojně. Prosím, srdečně ho i tetu pozdravuj a něco jim o mně pověz. Pozdravuj ode mne též pana Schmidta a Eduarda a opět mi brzy napiš.
Sbohem, měj se dobře. Vincent.

* Goupilův dům měl v Paříži tři obchody: 1. hlavní účtárnu v Rue Chaptal, 2. obchod na Boulevard Montmartre, kde byl později sám Theo, 3. obchod na Place de l´Opera.
 

Žádné komentáře:

Okomentovat