neděle 24. července 2016

Vincent van Gogh, Dopisy (66)


Březen 1879


Milý Theo!
Od otce a matky jsem slyšel, že byli nedávno překvapeni Tvou návštěvou, zrovna když se otec odtud vrátil. Velmi mne potěšilo, že tu byl. Navštívili jsme spolu tři kazatele v Borinagi, prošli jsme se ve sněhu a navštívili jednu havířskou rodinu. Viděli jsme, jak dopravovali uhlí na povrch z dolu, zvaného Tři hromady hlíny, a otec se účastnil dvou biblických hodin, takže za pár dní jsme toho hodně vykonali.
Věřín, že otec nabyl o Borinagi dojmu, na nějž tak lehce nezapomene, jako se ostatně přihází každému, kdo navštívil tuto charakteristickou, zvláštní a malebnou krajinu. Je to dost dlouho, co jsem Ti psal. Kdyby se mi s pomocí Boží podařilo tady zakotvit, pak bys sem musel také jednou přijít, snad až pojedeš opět do Paříze nebo můžeš-li to jinak spojit s obchodní cestou.
U jednoho už letitého muže, jenž pracoval mnoho let v dolech, našel jsem dnes seznam uhelných slojí na jih od Monsu; je jich asi 155. Den ode dne mě více vábí tento kraj a lid, člověk tu má starý známý pocit jako ve vřesovišti a v dunách; lidé tu mají cosi tak prostého a dobrosrdečného.
Těm, kdož odtud odcházejí, stýská se po jejich kraji, tak jako zase cizinci zatouží se tu usadit.



Jak se daří Mauvovi a Marisovi; viděls hodně v poslední době? Příchod jara jim obnoví a pozmění látku k malování; a co letos v zimě namaloval Israels? Kolik úchvatných motivů by tu našli!
Když na káře tažené šimlem (l'blanc ch'val) odvážejí ze šachty raněného domů, pak tu lze spatřit scény, jež připomínají Israelsovy ztroskotance; a tak se tu děje pořád něco dojemného.
Napiš mi brzy pár řádek a věz, že když mi něco vypravuješ o malířích, ještě vždycky z toho trochu chápu, přestože je to už opravdu dávno, co jsem viděl mnoho obrazů.
Najal jsem si malý domek, kde bych docela rád bydlel, který mi však nyní slouží za pracovnu a studovnu, poněvadž otec i já jsme považovali za lepší, abych bydlel u Denise. Na stěnách tam mám reprodukce a všelicos jiného.
Musím se vypravit na návštěvu k nemocným, jakož i ke zdravým. Napiš mi brzy a měj se co možná dobře.
Uvidíš-li Mauva, pozdravuj ho, i své spolubydlící.
Jaro začíná, teď je tu slyšet skřivany, v křoví začínají vyrážet větve a pupence, obzvlášť olše. Když tu byl otec, všechno bylo bíle zasněženo, takže spatřil ještě zvláštní efekt černých uhelných hromad (charbonnages) a mnoha černých komínů ve sněhu. Je tu mnoho míst, jež připomínají Bosboomovu kresbu "Chaudfontaine".
Sbohem, v duchu stisk ruky a buď ujištěn, že jsem neustále Tvůj
Tě milující bratr Vincent.


Žádné komentáře:

Okomentovat