neděle 24. července 2016

Vincent van Gogh, Dopisy (73)

Cuesmes, 7. září 1880

Milý Theo!
Listy, rytiny atd., jež jsi mi před nedávnem poslal, jsem obdržel v pořádku a děkuji Ti za ně. Prokázals mi tím velkou službu. Naskizzoval jsem tedy deset listů podle Milletových "Polních prací" (přibližné velikosti listu Barguových "Cours de dessin") a jeden z nich jsem udělal důkladně. Byl bych s tím ještě dál, kdybych nechtěl nejprve udělat "Exercices au fusain" od Bargua, jež mi laskavě zapůjčil pan Tersteeg; teď jsem už dokončil těch šedesát listů.

Kromě toho jsem nakreslil "Večerní modlitbu" podle rytiny, kterou jsi mi poslal. Rád bych Ti ji ukázal, abych slyšel Tvůj úsudek, rovněž i o některýhch jiných kresbách, mezi jiným o velké sepiové kresbě podle Th. Rousseauovy "Four dans les landes". Dvakrát jsem ji už dělal v malém akvarelu, dříve než jsem ji nakreslil. Jak už jsem Ti řekl, měl bych velkou chuť udělat též "Le Buisson" od Ruysdaela, víš, že obě krajiny jsou stejného slohu a stejného ladění. Dost dlouho jsem čmáral kresby, aniž jsem mnoho pokročil, ale od nedávna, jak se mi zdá, daří se mi to lépe a mám pevnou naději, že se to ještě zlepší, zvlášť že jste mi, pan Tersteeg a Ty, pomohli dobrými předlohami. Neboť věřím, že prozatím je mnohem lepší kopírovat nějaké dobré věci nežli pracovat bez tohoto základu. Nicméně jsem naskizzoval kresbu havířů jdoucích k šachtě, jejíž náčrtek jsem Ti poslal, v dost velkých rozměrech, při čemž jsem trochu pozměnil uspořádání figur.

Jestliže okopíruji obě další Barguovy serie, doufám, že budu moci poněkud slušně nakreslit havíře, bude-li možno získat rázovitý model, a těch je tu dost.

Velmi se mi líbí litografie podle Bosbooma, vnitřek stáje. Měls dobrý nápad, když jsi přidal Hébertovu kolekci "La Malaria".

Máš-li ještě knihu s rytinami podle Micheleta, půjč mi ji příležitostně, avšak to nespěchá; mám dost práce, ale záleží mi na tom, abych si opět prohlédl tyto krajiny; neboť teď pozoruji věci jinýma očima než v době, kdy jsem ještě nekreslil.

Doufám, že nebudeš nespokojen s kresbami podle Milleta, až je uvidíš; tyto malé dřevoryty jsou nádherné. Poněvadž už mám celkem dvacet listů podle Milleta, můžeš jistě pochopit, že kdybys mi mohl ještě jiné opatřit, horlivě bych je okopíroval; neboť se snažím vážně studovat tohoto mistra. Vím dobře, že velká rytina "Kopáči" je velmi vzácná, nicméně však ji měj na zřeteli a řekni mi, zač bych ji mohl mít. Dříve nebo později si jistě vydělám trochu peněz za nějaké kresby havířů a velmi mi záleží, abych měl tento list, jakož i "Le Buisson", jakmile si ho budu moci koupit, i kdyby byl trochu drahý.
Onehdy jsem si koupil dva svazky "Musée universel" za 2,50 fr., v nichž je značný počet zajínavých dřevorytů, mezi jiným také tři Milletové.
Ani Ti nemohu říci, jakou radost mi způsobil pan Tersteeg, že mi na čas zapůjčil "Exercices au fusain" a "Cours de dessin" od Bargua. Podle prvních jsem zatím pracoval téměř čtrrnáct dní od časného rána do večera a den po dni jsem zjišťoval, že cítím, jak mě to posílilo. Avšak s nemenší, ba s větší horlivostí dělám teď "Polní práce", v této chvíli jsou na řadě "Střihači ovcí". Přijmi upřímný dík za to, žes mi je poslal, a věz, že všechno, co můžeš nalézt od tohoto umělce, bylo by mi nanejvýš užitečné. Pokud jde o "Rozsevače", už jsem ho kreslil pětkrát, dvakrát v malém a třikrát ve velkém formátu, a přesto se ještě jednou do něho pustím, tak mě ta postava láká.
Jakmile mi dříve nebo později napíšeš (což mě velmi potěší jako jakési rozptýlení), mohl bys mě pak informovat o rytinách od A. Legrose. Kdysi jsem jch viděl v Anglii celý tucet, pamatuji-li se správně, a byly velmi pěkné.
Pro dnešek chci skončit, děkuji Ti ještě jednou a tisknu Ti ruku.
Vincent.


Ještě přijmi také blahopřání k 10. září.

Adresa: chez Decraey, 3 rude du Pavilloon, Cuesmes pres Mons.

Milletové, které mám, jsou: Rozsevač, Večerní klekání, Ženci vázající snopy, Drvoštěp se ženou v lese, Pole v zimě, Mladý rolník, Polní práce (10 listů), Denní modlitby (4 listy). Nemáš ještě ve své sbírce dřevorytů "Starý drvoštěp sám v lese"?


Jean-François Millet - The angelus (1857-1859)


Vincent van Gogh - The angelus (after Jean-François Millet) (F 834 / JH Juv. 14)



Vincent van Gogh - Miners going to the mine (F 831 / JH Juv. 11)

Žádné komentáře:

Okomentovat