neděle 24. července 2016

Vincent van Gogh, Dopisy (69)

Cuesmes, 5. srpna 1879


Milý Theo!
Píši Ti ve spěchu. Nepojedeš už brzy do Paříže? Kdyby tomu tak bylo, pak mi napiš, který den a v kterou hodinu přijedeš a pak Tě bezpochyby uvidím na nádraží. Máš-li dost času, aby ses tu zdržel den, buď na delší či kratší dobu, pak by mě to velmi potěšilo.
Ukázal bych Ti ještě nějaké kresby zdejších typů; ne že by jen tyto už stály za námahu, abys vystoupil z vlaku, ale snadno tu najdeš jak v přírodě, tak ostatně ve všem kolem sebe tolik rázovitého, co Tě upoutá, poněvadž v tomto kraji všechno vyhlíží malebně.
Četls někdy Dickensovy "Les temps difficiles"?* Píši Ti francouzský titul, poněvadž existuje velmi dobrý francouzský překlad za fr. 1,25, vyd. Hachette, Bibliotheque des meilleurs romans étrangeres. Je to mistrovská kniha. Vystupuje v ní postava dělníka Stephena Blackpoola, nanejvýš poutavá a sympatická. Nedávno jsem byl v Bruselu, v Maria Hoorebeeke a v Tournai, částečně pěšky! Nyní mám tuto adresu: M. Frank, Evangéliste a Cuesmes (pres de Mons) au Marais.
V poslední době tu bylo mnoho bouřek. Poslyš, milý hochu, můžeš-li si to zařídit, pak přijeď a vynech jeden vlak. Nedávno jsem byl v jednom atelieru, totiž u faráře Pietersena, jenž maluje asi jako Schelfhout a Hoffenbrouwers a dost dobře rozumí umění.
Prosil mě o jednu z mých skizz a o hornické typy. Lecky vysedávám do pozdní noci a kreslím, abych si ustálil některé vzpomínky a oživil myšlenky, jež ve mně bezděky vyvolává pozorování věcí.
Nemám však kdy, milý hochu, a nutně musím napsat panu Tersteegovi a poděkovat mu za skřínku na barvy a za skizzář, teď už zpola plný, jejž mi poslal. V Bruselu jsem si ještě koupil u židovského knihkupce velký skizzář se starým holandským papírem.
Jestliže Tě tedy uvidím - jak velice bys mi byl vítán - slibuji Ti Dickensovy "Les temps difficiles", přijdeš-li si pro ně, jinak Ti je příležitostně pošlu.
Sbohem, přijmi v duchu stisk ruky a buď ujištěn, že jsem neustále
Tvůj věrný Vincent.



* Ch. Dickens, "Zlé časy".

Žádné komentáře:

Okomentovat