neděle 24. července 2016

Vincent van Gogh, Dopisy (72)

Cuesmes, 20. srpna 1880

Milý Theo!

Nemýlím-li se, musíš ještě mít Milletovy "Polní práce". Byl bys tak dobrý a půjčil mi je a poslal poštou?
Věz, že hodlám podle Milleta čmárat velké kresby a že už jsem udělal "Les heures de la journeé", jakož i "Rozsevače".
Snad bys byl spokojen, kdybys je viděl.
Pošleš-li mi "Polní práce", mohl bys mi snad přibalit ještě jiné listy Milletovy, Bretonovy, Feyen Perrinovy, nebo rytiny podle nich; nic však zvlášť nekupuj, nýbrž mi půjč, co z nich máš. Pošli mi, co můžeš, a o mne se neboj. Budu-li moci pokračovat v práci, zase se tak nebo onak vyšinu. Když to však uděláš, opravdu mi pomůžeš. Pojedeš-li dříve či později do Holandska, doufám, že nepojedeš mimo, aniž se podíváš na moje čmáraniny. Píši Ti mezi kreslením, a už mi to nedá, abych se do toho znova nepustil, a tož dobrou noc!
Listy mi pošli pokud možná brzy.
Zcela Tvůj Vincent.


chez Charles Decraey, Rue du Pavilon 3, Cuesmes.

Milletové, jež jsem kreslil, jsou "Les heures du jour", mají přibližně formát listu z "Cours de dessin Bargue". Sám dobře chápeš, co potřebuji, než abych Ti to musel říkat; povídám Ti to jen, abys poznal mé myšlenky.
Jsou to hlavně figurální studie, jako "Kopáči" od Milleta nebo litografie podle jeho "Čističe obilí", pak figury od Briona nebo Frera, Feyen Perrina nebo Julese Bretona.
Myslím, že to, co potřebuji, najdeš přímo v Alliance des Arts, kde mají litografie soudobých umělců, jež tam jsou levně ke koupi. List, který bych úžasně rád měl, je velká rytina od Daubignyho podle Ruysdaelova "Le buisson". Je k dostání v kalkografii v Louvru.
Načmáral jsem kresby havířů (sillonneurs et sillonneuses), ubírajících se zrána ve sněhu po chodníku podél živého plotu k šachtě, jako pohybující se stíny, jež v rannním úsvitu jsou sotva znatelné; v pozadí se nejasně zvedají k nebi velké konstrukce šachet a rubacích zařízení.
Posílám Ti skizzu toho, aby sis to dovedl představit, ale potřeboval bych studovat figurální kresbu podle mistrů, jako jsou Millet, Bilton, Brion nebo Boughton a jiní. Co říkáš tomu nápadu, myslíš, že je to dobrá myšlenka?
Mezi fotografiemi podle J. Bretona od Binghama je, jestliže si správně vzpomínám, jedna, jež představuje sběračky klasů. Tmavé siluety proti nebi s rudě zapadajícím sluncem.
Vidíš, takové věci bych musel mít na očích. Proto Ti o tom píši, poněvadž si myslím, že mě raději vidíš, dělám-li něco pořádného, než když lenoším, a tyto věci mohou snad být podnětem, že mezi námi oběma bude obnovena srdečná shoda a sympatie a že bychom si mohli být navzájem užiteční. Kresbu, o niž jde, bych velmi rád udělal lépe, než jak vypadá. Na kresbě budou figury asi 10 cm vysoké. Protějšek představuje návrat dělníků, je však méně zdařilý; je též velmi těžký, neboť jde o efekt temných, světlem oblitých siluet proti nebi s pruhy záře zapadajícího slunce.
Můžeš-li a chceš-li, pošli mi obratem "Polní práce".
Panu Tersteegovi jsem napsal pár slov, abych se zeptal, zdali bych mohl dostat na nějaký čas Barguovy "Exercices au fusain", to je studie aktů, jež znáš. Nevím, udělá-li to, avšak v případě, že by to udělal, mohl bys potom na něho působit v můj prospěch?
Tyto studie uhlem by mi byly neobyčejně užitečné. Ale snad bude tak laskav a pošle mi přece aspoň několik listů, když už ne celý kurs.


Žádné komentáře:

Okomentovat